Full version: Fuchsia
Miamamma
Hej!

Är det bara jag som startat upp mina fuchsior?
Hur mycket har ni lyckats övervintra?
Hur många sticklingar har ni råkat få med er hem från affären?
Själv skulle jag minsan inte köpa en enda fuchsiastickling i år.
Det är nog redan uppe i ca femton stycken. rolleyes.gif
Nu är det så att jag har nog kastat ca trettio som är döda. sad.gif
Så igentligen ligger jag ju på minus så då kan jag ju köpa på mej flera stycken till. biggrin.gif laugh.gif wub.gif
Lady Hamilton
Eftersom jag har mina Fuchior "året runt" Så var det länge sedan jag
"vår-startade" dem smile.gif Och de håller snart att vara lika fina som på sommaren.
Mina "gamla "förvedade o krokiga" tar jag endast sticklingar i från i år.
Det kommer ändå aldrig att bli lika fina som de var när de var "yngre".
Och eftersom jag har kvar alla mina Fuchior sedan i fjol har jag endast köpt några nya.

(ja,ja! det står ett 20-tal sticklingar i "vinter-trädgården" under min belysningen men det är "sticklingar" som mina vänner har "hyrt in" tills de själva kan ta hand om dem)

Men samtidigt vet man ju aldrig vad man hittar på Älvsjömässan.............
kan hända att det "slinker med" någon planta hem laugh.gif
Miamamma
Jag håller också mina fuchsior gröna året om med hjälp av lysrör. (vi har lysrör överallt laugh.gif )

Just nu har jag flera hundra sticklingar som förhoppningsvis ska bli färdiga lagom till maj.

Trädgårdsmässan hoppas jag mycket på. wub.gif
Om jag kommer därifrån ut någon fuchsia så kan ni nog rita ett kors i taket! Hoppas det finns någon fin sort som jag inte har. laugh.gif

Jag har flera gamla plantor men jag tycker att dom är fina när dom väl blommar.Det brukar ta längre tid för dom att komma i blom än dom nya plantorna.

Den dan jag har lurat ut hur man gör för att lägga in foto så kommer jag att bombardera er med fuchsiabilder. laugh.gif
Carex
men Hamilton, slänger du dina gamla krokiga plantor? Personligen tycker jag att de är vackrast, ta fram sekatören och ge dem en intressant form! wub.gif (som många förmodligen redan har) fast alla kan väl inte vara tokiga i gamla krokiga exemplar;)
Sollan
Jag tvivlar på att mina har överlevt... En samling torra pinnar ska föreställa mina fuchsior som stått svalt och ljust i källaren.
Får nog konstatera att jag inte har "fuchsiatummar". Men jag kan ju inte förmå mig till att slänga dem, man vet ju aldrig... men för att väcka dem krävs nog något väldigt omvälvande. tongue.gif
inglan
igår bar jag ut alla från matkällaren, och när jag skrapade på stammarna så såg jag att nästan alla hade liv i sig! biggrin.gif
Blev så glad såå! Särskilt att min uppstammade hade överlevt.
Så nu fick de ny jord, små krukor och ljust fönster att stå i, så nu väntar jag på blad!
Jag är nästan helt ny på det här med fuchsior, förra året köpte jag mina första sticklingar. Året innan hade jag köpt en "färdig" planta och fått att överleva vintern. Tänk vad man kan bli glad för lite! smile.gif

Hälsningar Inglan
Miamamma
laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Det var så det gick till när jag började med min fuchsiasamling.
Jag vart så himla lycklig när jag lyckades övervintra några. wub.gif
Sen har det bara ökat och ökat och ök......
Det är lätt att trilla dit! Men vad gör väl det? wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon