HönaBöna
Kan man lyckas med det ?
Skogen äger vi själva så det är inte det juridiska som är problemet ;-)
Jag har läst att lönnen blöder mycket vid beskärning på våren men om man flyttar trädet nu så fort tjälen går ur marken så kanske det går ? Hur ska jag göra för att det ska ha störst chans att lyckas ???
Jag hade tänkt gräva upp en lönn som är ca 3 m hög. Dömt att misslyckas ???
Hannele
CITAT (HönaBöna @ 14-03-2006, 11:41)
Dömt att misslyckas ???

Nej. Jag räddade en liten rödlönnsplanta från grannens trimmer, mitt på sommaren,
jag fick knappt med mej några rötter ens, men den har överevt två vintrar.
Ju mindre planta, desto lättare att flytta.
CGB
Ta med en så stor del som möjligt av rötterna. Blir du tvungen att kapa dem så gör det med en vass sekatör och gör snittena så små som möjligt. Plantera sedan plantan så att rothalsen syns och så att rötterna sprids ut från stammen på ett naturligt sätt. Plantan kräver regelbundet bevattning åtminstone den första sommaren. Beskär den inte.
Cilla
Egentligen är det stamdiametern som säger något om hur svårt/lätt trädet är att flytta liksom i vilken mark den står i, men om det rör sig om ett träd som har mer än 5 år på nacken så skulle jag flytta det i två steg.

Först rotbeskära någon gång i juli. Finns beskrivet i tidigare trådar här, borde hittas med sökorden flytta träd. Sedan nästa vår flytta det helt. Och vara beredd på att vattna mycket första till tredje säsongen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon