Full version: Problem med tujan ?
angylp
Jag planterade en krukodlad tuja förra höst men just nu ser den ganska ledsen ut. Har gulnat en hel del. Om jag tittar på grannens tujahäck är det nästan 90% som har gulnat. Är det problem med tillgång till vatten, läge eller jordmån ? Vad kan jag göra för att hjälpa tujan återhämta sig ? unsure.gif Här finns länken till bild på tujan : Bild på tujan
Ljusalfheim
jag hade problem med en thuja innan.. jag fick rekommendationen att vattna med ljummet vatten. vårsolen är tydligen förödande för barrväxter...
Fialotta
Hur har den det om fötterna...
va lite svårt att se...den stod tydligen vid ett berg
eller nåt...kanske har den dåligt med jord...
prova att ge den mer jord och vatten unsure.gif
Kajsa
Det finns en grön täckväv man kan vira in sina barrväxter med,
den får sitta kvar till tjälen gått ur jorden, och det regnat ordentligt.
Då slipper man torkskador, har en enbuske lite soligt, tog bort
väven nu efter allt regn.
angylp
Det har regnat ett antal dagar. Om jag provar med ljummet vatten nu, finns det då risk att jag övervattnar tujan ?Hur lång tid ta det innan den återhämtar sig ? Hur ofta ska jag behöva vattna med ljummet vatten ?
blink.gif
CyberJunkie
Är det möjligt att "övervattna" / dränka en thuja-häck... förutom att kanske ställa den i en spann med vatten?? tongue.gif

Är den planterad så borde den väl tåla mängder med vatten/regn??

/Fredrik
angylp
CITAT (maudan @ 03-05-2003, 21:45)
Hur har den det om fötterna...
va lite svårt att se...den stod tydligen vid ett berg
eller nåt...kanske har den dåligt med jord...
prova att ge den mer jord och vatten unsure.gif

Vi grävde ned till 40 cm och fyllde med matjord och solmull. Längre ned är det nog lerjord. Här finns en mer utförlig bild hur omgivningen (ej berg som Maudan tror utan det är blandning av matjord och lera runt omkring) till tujan ser ut. Tujans omgivning
Fialotta
Aha!
Va en bra bild och den såg inte död ut...den tar sig nog...
har tittat på tujor efter vägen hem i dag och det fanns fler
i trädgårdarna som va så gula i toppen...kan va den kalla vintern
som har gått hårt åt den unsure.gif
Hoppas den tar sig igen!
Marloo
Har precis samma problem. Vi planterade en tuja-häck på ca 80 m!!! förra sommaren den har varit grön och fin tills nyligen. Pratade med en trädgårdsmästare som sa att det är den hårda vintern och tjälen som ställt till det för buskarna som ännu inte har speciellt stora rötter. Rådet jag fick var att vattna mycket och gödsla snart.
Lycka till! smile.gif
angylp
Vad gödslar man bäst med, vad gäller tuja och idegran ?
Marloo
Trädgårdsmästaren jag pratade med sa att man kan gödsla med blåkorn, NPK eller till och med hönsgödsel (försiktigt). Jag har använt blåkorn på vår tuja-häck.
smile.gif
Cilla
Vattna mycket men sakta med trädgårdsstril som används för gräsmatta. Spannar med vatten riskerar att täppa till jordporer så att växten kvävs, och dessutom blir det kallt om rötterna.

Alla städsegröna barrxäter här i Stockholmstrakten har haft en svår vårvinter och mycket har blivit brunt. Kanske beror det på en lång varm sommar också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon