Liselotte i zon 3
Hej allihop...min 8 åriga dotter delade på ett äpple med sin lillasyster frö några dagar sedan och i kärnhuset hittade hon två kärnor med en groddsvans blink.gif , gissa om hon blev glad över att hitta något att odla. Så vi tog fram två torvbriketter och stoppade i kärnorna där, och döm om nin förvåning, nu har de båda börjat gro ordentligt till min dotters stora glädje.
Nu undrar jag hur stor chans har hon att dessa kärnor skall "träd" att utplantera? Hon hoppas att hon skall få fram en egen äppelsort som hon skall döpa till Johanna sleep.gif ( hon hoppas och tror det iallafall)

Någon som kan hjälpa mig???? unsure.gif

Liselotte i zon 3
Jan af Lisö
Är det ett äpple som växer i Sverige så borde det inte vara helt omöjligt att trädet kan ta sig här, i synnerhet om modersorten klarar zon 3 och kallare. Om det är ett importerat äpple från varmare bredgrader, så är chansen mycket liten. Men under har ju inträffat förr.

Dessvärre är chansen att det blir ett gott äpple försvinnade liten, men det kan ju smakla extra gott från ett "eget" äppelträd. Kostar hur som helst inget att pröva !!! Om trädet växer så kan man ju ympa in några andra sorter också, så att det blir både Johanna och ätäpplen.

Om du vet vad det är för sort så berätta gärna här....
Pirum
Ja, det kan bli rätt ätbara äpplen. Vi har ett träd som är frösått ("av sig själv") och de äpplena smakar ungefär som Melba tror jag, fast är mindre. De är väldigt osöta, och inte speciellt syrliga, så de är rätt "bleka" i smaken dock. (baserar detta på att vi bara fått ett par äpplen från trädet, så jag vet ej hur de smakar när de mognat ut riktigt)

Så, ja, försök sätta ut träden, det kan inte skada. Men räkna med att dottern nog är minst tonåring när det ger frukt första gången tongue.gif Och det är om trädet växer på bra.

Men, som sagt, om äpplena inte är goda så går det att ympa in andra sorter i trädet. Frösådder är, enligt mina små erfarenheter, lätta att ympa på.

Tips : frösådder, "vildäpplen", kan kanske vara lite syrliga ibland, men de brukar gå att använda i exempelvis (smuldegs)paj smile.gif

Tillägg : en äldre släkting till mig har en frösådd, gammalt träd, vars äpplen inte är speciellt goda från trädet (=går att äta, men inget man springer benen av sig för), men som ger helt ok sylt.
Liselotte i zon 3
Sorten som hon åt var Royal Gala, köpta på vår lokala Vivo affär.

Nu har hon ju fått två riktiga skötebarn, får se om hon lyckas hålla dem vid liv.

Tack för svaren smile.gif

Liselotte i zon 3
arborator
Frösådda äpplen kan bli olika, beroende pä föräldrarna, och proveniensen.
Jag har hittat vildstammar när vägar,antagligen någon har ätit äpple och kastat resten bort.

Om trädet är stort och utan frostskador man kan antaga att den duger till förädling. Ja har ympat några stammar i hög stam, ympkvistarna hängande sort, både vit och röd.Där har folk något att undra. Ett träd jag donerade till vår ny kyrka, det blir snart 90 år sedan Finlands frihets-brödrakrig, där vita och de röda slogs år 1917. Nu är allt redan glömt, trädet påminner om det.

Det är inte så svårt att ympa olika sorter i träden.
Big Gardener
Royal Gala är en mycket värmekrävande sort som kräver lång mognadstid. Jag har sett systersorten Gala i Sverige på en mycket varm plats, men t.o.m. där hade äpplena svårt att hinna mogna ordentligt. Korsningen kan visserligen vara mindre krävande, men räkna med liknande egenskaper. Men det är väldigt kul om ni lyckas få upp en planta av fröet. Det är inte helt lätt.
KURT
Annars kan man ju gärna plantera kärnor från svenska äpplen nu också. Man kan så dem i en kruka och sätta ut dem nu, då får de en köldbehanling och bör kunna gro framåt maj. Även om man inte har plats för fler äppelträd i trädgården så brukar man kunna hitta någon allmänning där man kan plantera .
Katarina H
Jag och barnen har sått kärnor för ett par år sedan och min dotter är helt övertygad om att det snart blir klätterträd av dem ... Jag tror att en av träden (småplantorna kanske är bättre benämning ...) är Royal Gala från Italien och den växer och mår bra. Jag har dock ännu inte planterat ut dem i trädgården utan de lever i kruka (eller gjorde i alla fall innan vintern ... rolleyes.gif nu kan jag inte veta säkert förrän våren anländer smile.gif ) prova! Huvudsaken är att barnen har kul, och gör som de andra föreslår att du sätter några svenska också.
Sven Karlsson
Glöm inte att trädet blir STORT 10 m2 behöver det och skall visst sprutas Mot skorv många gånger men jag tycker om det till ätäpple under vintern.
Liselotte i zon 3
Nu har det hänt... det har blivit blad biggrin.gif gissa om min Johanna blev glad när hon upptäckte det.
Ut av de två kärnorna från Royal Gala har båda grott, de sattes för 4-5 dagar sedan men har nu fått första blad paret, nu har hon även hittat en kärna med grodd i ett Granny smith, det sattes igår... så vi får väl avvakta i några dagar.

Nåväl .. min dotter är nöjd och glad, det är ju det viktigaste eller hur? wub.gif

Liselotte i zon 3
Cilla
Kul! Ovanligt också är det att kärnorna börjar gro i kärnhusen. Alla fröer är skyddade mot att gro innan de är riktigt mogna och har fallit ned och innan fruktköttet runt om har brutits ned. Ofta är det vätskor kring kärnan som gör att de inte börjar gro. (Äppelträd i träden är ju inte så lyckat.)

Visst är det viktigaste att odla, fascineras och lära. Om grodden nu skulle ge sig så kanske hon vill prova med kärnor från äpplen som vuxit i närheten. Då kan ni sätta dem på hösten direkt i marken på något sandigt ställe, eller i kruka inomhus på vårvintern.

Då är sannolikheten större att det blir ett längre odlingsförsök. Men som sagt - även de korta odlingarna är kul!
Taxus
Vad spännande att dottern börjat upptäcka magin med växter. Det bäddar för ett livslångt upptäckande.

Att upptäcka successivt själv är kul, men jag kan avslöja att jag har en frösådd av Royal Gala som blivit ett fint litet träd som inte fryser ner något i topparna på vintern. Några äpplen har det ännu inte blivit. Om de inte hinner mogna brukar de vara bra till efterrätter, all frukt behöver väl inte ätas rå. Jämför att göra en paj med syrliga och en med vanliga ätäpplen. Den tidigare är ju dubbelt så aromatisk.
Katarina H
CITAT (Taxus @ 30-03-2006, 10:10)
jag kan avslöja att jag har en frösådd av Royal Gala som blivit ett fint litet träd som inte fryser ner något i topparna på vintern. Några äpplen har det ännu inte blivit.

Hur länge sedan är det som du satte kärnorna? Varifrån kom kärnorna?
Taxus
Vad kan det vara... sex år sedan kanske. Det står magert, bland andra träds rötter, och inte i full sol, så det lär nog dröja innan det blommar.

Äpplet kom från butiken, odlat på Nya Zeeland tror jag.
Katarina H
Vad kul! Spännande att se hur det går för dig. Jag satte mitt hösten 2003. Vi får se vem som får äpplen först! och hur de smakar. Jag är så nyfiken!

Och tänk att det kan vara så kul att odla träd ... smile.gif

Ibland funderar jag på att gå någon trädkurs. Någon som vet någon bra som inte är för omfattande?
Örstig
Jag sådde en äppelkärna när jag var kanske 6-7 år. Har ingen aning om vad det var för sort. Idag är jag 42 år och trädet står kvar vid mitt föräldrahem och bär frukt sedan många år. Och vilka äpplen sen! Små, men sååå söta. De saknar helt syra, så inte ens karten är sura. Många skulle säkert sakna friskheten, men jag tycker att de utgör ett exotiskt inslag i trädgården. Jag inser att jag haft en väldig tur som råkat få fram denna sort.
Cilla
Namnge sorten och börja ge bort ympar! Så får du spridning och sorten blir odödlig...
johan1983
CITAT (Cilla @ 17-05-2012, 18:30) *
Namnge sorten och börja ge bort ympar! Så får du spridning och sorten blir odödlig...


Är det så det går till att göra sorter?

Hur vet man att det är en ny och unik sort?
kerstinbern
CITAT (johan1983 @ 22-05-2012, 23:58) *
Är det så det går till att göra sorter?

Hur vet man att det är en ny och unik sort?



Alla frösådda äpplen ger helt unika nya sorter.
johan1983
CITAT (kerstinbern @ 23-05-2012, 04:13) *
Alla frösådda äpplen ger helt unika nya sorter.


Hur kan det bli så?
Sofia H
Jag har haft två äppelplantor, av frön från Alice-äpplen, i flera år på friland, men de är ca 60-70 cm höga, inte mer. I vinter har sork........a ätit upp rötterna på den ena, så nu har jag bara en kvar. Kanske ska ge katterna ett vaktschema och låta dem lurpassa!

johan1983: Äpplen är inte fröäkta. Den nya plantan är en korsning mellan moderplantan, i mitt fall Alice, och ett annat äppelträd av annan sort, och den nya plantans arvsanlag från båda föräldraträden gör att den blir mer eller mindre olika föräldrarna. För att få ett nytt ALice-träd kan man ympa dit en kvist från ett Alice-träd./Sofia.
Cilla
CITAT (johan1983 @ 23-05-2012, 14:14) *
Hur kan det bli så?


Naturens vidunderliga förmåga att skapa individer... Ett bi eller en humla flyger från ett äppelträds blomma till ett annat. När det besöker den andra blomman befruktas den.

De två äppelträden blir föräldrarna till de kärnor som bildas i äpplet. Och liksom vi människor i samma parkonstellationer kan få flera barn, blir dessa inte identiska.

Alla kärnor i äpple har förmågan att skapa en helt unik sort om det kommer i jorden och får rätt omständigheter att växa upp.

Fruktodlare säger att 1 per 6000 kärnsådder blir godtagbara äpplen, om man tänker på att de ska kunna fraktas, lagras, säljas mm. Vi som har frösådder och har krav att de ska vara goda att äta direkt och kunna användas i matlagning kanske tycker att 1 på 30 eller så blir bra. Tänker man bara i matlagningstermer är ännu fler bra. Är man en fruktätande fågel älskar man allihop.

Och våra frösådder blir ofta mycket goda pollinerare till våra andra äppelträd. Bor man en bra bit från grannar med äppelträd är det bra att så äppelträd lite varstans, stoppa kärnor i backen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon