marskattan
Hejsan!
En fråga för min vän som har balkong och nu har jag lurat på henne luktärtor. Men så läste jag någonstans att dessa inte ska trivas i en balkonglåda pga för lite jord och näring. Men jag tycker själv att detta inte borde vara några större problem om man ser till att ge dom näring.

Men nu frågar jag er; experter, har ni någon erfarenhet/tankar/funderinga kring att ha luktärt i balkonglåda? Givetvis kommer lådan stå på golvet och så kommer det finnas en form av spalje så dom kan klättra.
Susanna
För många år sedan odlade jag luktärter i en balkonlåda och det funkade faktiskt ganska bra. Men man får vattna mycket och ge näring. De blev drygt en meter höga.
marskattan
Tack för ett snabbt svar! Jag har utrustat min kompis med Swell gel så att hon inte ska behöva vattna så extremt mycket och jag har även köpt gödnings"pellets" till henne. Så det verkar ju som om förutsättningarna finns för att hon ska klara det.
emmsing75
Jag hade också luktärtor på balkongen ett år när jag bodde i lägenhet och det funkade relativt bra även om jag planterade dem lite sent och de blev väl ca 1 m höga. Skulle jag göra det igen skulle jag förodla inne innan och toppa dem så att de blir lite "buskigare". För egen del så har jag köpt en "mindre" variant av luktärtor iår som jag har tänkt sätta i balkonglådor och låta de hänga ner. Vet inte om det funkar men hoppas det blir så fint som jag tänkt mig!
rolleyes.gif
evelina
Det finns luktärtor för amplar och lådor,dom här hade jag förra året,för grodde dom i april.

Här kommer en länk på dom.luktärtor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon