catlady
Jag har haft en cereus pelarkaktus i 20 år nu, och den har blivit 1 meter hög och väger säkert 15-20 kg... Den står i en stor kruka och jag oroar mig för att jorden blivit alltför kompakt efter åratal av vattnande. Dessutom visste jag inget om kaktusar förrän för ett par år sedan, och därför står den i blomjord och inte i varken såjord eller leca...
Tyvärr kan jag inte sätta om den längre på grund av storlek, vikt och tusen 5-10 cm stenhårda vassa taggar... Dessutom är jag rädd att den ska brytas av. Kan man lukra upp jorden eller förbättra på annat sätt? Alla tips välkomnas! unsure.gif
Alexander-VG-zon3
ta en gaffel och kratta upp jorden
catlady
Jo... men jag kommer ju inte så långt i en 35 cm djup och lika bred kruka med ett stenhårt lager jord ovanpå ett massivt rotsystem... Det känns ju liksom inte som att problemet sitter i de översta 5 cm jord... unsure.gif
Kan man försöka köra ner metallstänger eller skulle det bara skada rötterna?
Alexander-VG-zon3
vattna tills det lösupp sprya ytanf örst sen vattna sen efter det kratta med nåt större
catlady
Ok, det ska jag prova! smile.gif
noora
Om jorden inte riktigt vill suga upp vattnet (så att du kommer åt att luckra) kan du prova att blanda lite såpa i vattnet. Det spräcker ytspänningen och gör det lättare för vattnet att tränga ner i jorden.
lilla mamma
och nu ett tuffare förslag....

Kratsa loss så mycet jord du kan, ta din dammsugare och sug upp det gamla med. Om du kan

Sedan fyller du på med den jorden du tror att den behöver. Och inte tror jag att din kaktus mått sämre av vanlig blomjord än av div specialkordar.

Med den nya jorden kommer det lite näring och lite bättre jordstruktur.
catlady
Nu har jag krafsat och haft mig! Tog upp sa mycket jord jag kunde och ersatte med kaktusjord, men det vet i tusan om den inte lutar mer nu än innan... Det var i alla fall lättare än jag trodde. Rötterna har inte förgrenat sig alls sedan jag satte om den sist (2 ar sedan).
Läste att man ska svälta den pa vintern sa att den kan växa ordentligt och kanske till och med blomma (!) pa sommaren. Det har jag aldrig gjort innan, men tänkte prova nästa vinter. Nagra tips?
Katarina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon