Full version: Ang. rosenbuskar
Nonas mamma
Jag är ny på det här med trädgård, eftersom vi ganska nyss köpt ett hus, med en trädgård som inte är av denna värld...
Den är sååååå fin, det kommer folk nästan varje dag och kikar, det är skoj.

Men jag undrar när jag skall klippa rosenbuskarna, och även äpple träden?

Hoppas att någon kan svara på detta
Cilla
De rosor som behöver beskäras brukar man skära i när bjrökarnas löv är stora som musöron. Då är risken för förfrysning låg. Om du är helt ny kan det räcka att lära dig se vad som är dött och sjukt och klippa bort det. Klipper man för mycket utan att veta om rossorterna man har blommar på ettårs- eller tvåårsgrenar kan hända at man klipper bort allt som är kul...

Träd behöver man läsa på lite mer innan man ger sig på, konsekvenerna av felbeskärningar blir större. Kika in på min sajt så får du tips om när äpple beskärs bäst på våren och på sensommaren.
Hannele
CITAT (Cilla @ 30-03-2006, 12:05)
De rosor som behöver beskäras brukar man skära i när bjrökarnas löv är stora som musöron.

Ja, och egentligen behöver de flesta rosor inte beskäras alls,
varken klätterrosor, pimpinellor eller gammeldags rosor.
Även moderna buskrosor kan man låta växa höga.
Så ta det lugnt i din nya trädgård första året, njut och lär dej.
Powerowic
klipper bara bort allt dött på våra buskrosor och de blommor jättemycket varje år
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon