Full version: Sprida poppel
jazzvän
Hej.
Jag har en fin gammal poppel med stora vackra blad. klipper den hårt varje vår-vinter. Jag vill ha ytterligare en poppel. Brukar stcka ner avklippta grenar i marken. Varje vår tror jag att dessa skall ta sig, men icke - i maj vissnar dom. Jag gör säkert något fel. Hur skall jag göra. Ta långa grenar?
Hårt avklippta korta grenar? Ta del av grenen nära srammen? Ta del av grenen längst ut?
Tacksam för råd
Vänliga hälsn
Jazzvän huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Många popplar går lätt att föröka med sticklingar men är det ex. Populus wilsonii som är en ganska storbladig poppel du har, så brukar inte den gå att föröka med vedartade sticklingar den brukar man föröka genom att ympa på en grundstam av exempelvis Populus canadensis.

Enligt E-plantas hemsida har en del svårförökade popplar funkat att sticklingsföröka med sommarsticklingar tagna från unga träd i god tillväxt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon