Så i Grännas plantskolas katalog dessa underbara träd och frågade hur mycket som var reklam och de sa att allt stämde. Jag ringde till Arvika om Falläng De Jong och det stämde.
Sedan fann jag att en del av de "sjuka"träd som rekommenderas i alla äppleböcker med lätthet kunde bytas ut utan att göra avkall på kvalliteten men man slapp att ha "skräpträd" som skall sprutas för grannarnas säkerhet och bra gransämja skall fungera eller motorsåg för att ta bort skräpet. ( Jag bytte till bil med avgasrening för att förbättra miljön och skulle aldrig vilja ha träd som sprider sjukdomar till annas trädgård när det finns friska träd.) Fall frukten fångar jag med fiberduk när det blir aktuellt om inte träden ersätts med träd likvärdiga utan fallfrukt. Jag vet att jag ärte ROYAL GALA från alla möjliga länder och att det sprutas en hel del på det men söker på internet efter en ersättare som hellst är bättre. Nej nu skall jag gå ner i källaren och beundra mitt VIN-träd som blommar med två blommor de andra togs bort för lövens skull. Vilket fel Blomqvist har i sin äppleträdskatalog om den äppleblomman ?? Blodröd är den herr Blomqvist i finnland. Många av Blomqvistens träd finns som ympris hos Gränna plantskola om inte våren nått dem nu. Jag köpte 30 stycken och av kanon kvallete. Vi ses senare bland äppelträna eller persikorna???