Full version: Rabatt-eternell
Katti med torpet
Jag har en favoritväxt för sommarkrukorna som jag hela tiden återkommer till. Kruxet är att jag är osäker på vad den heter och jag skulle vilja veta lite mer om den.
Tror att den kallas rabatt-eternell på svenska och ev något i stil med Hellicryscum på latin, helfel eller?
Har letat frön men börjar förstå att den inte kan frösås. Kan man ta sticklingar för övervintring? Försökte i höstas med det bidde aldrig några rötter. Hur förökar jag den, känns onödigt att köpa nya plantor varje vår.
Kan den övervintras?

På bilden syns den som de silvriga grenarna som sticker ut mellan lobeliorna.
kerstin z5-6
javisst och även den som heter Silver falls -en annan sort av bladväxt
Katti med torpet
Jippe, någon som känner till den!
Det var dock inte helt solklart vilken av alla mina frågor ditt "javisst" syftade på laugh.gif så jag upprepar dem:

Kan man ta sticklingar för övervintring?
Kan man föröka den (frön, avläggare, sticklingar...?)
Kan den övervintras?
Har jag uppfattat namnet någorlunda rätt?
kerstin z5-6
helichrysum Ja ,på alla frågor-utom frö .. det går men sticklingsförökning är bättre o snabbare -ingen vidare bild men ..
mitt i bild trädmalva snart 3 m hög
Katti med torpet
Toppen. Måste nog göra nya försök med sticklingar. Har provat i både vatten och jord men det kommer inte så mycket som en rottråd.
Man kanske inte skall ta sticklingarna för sent på hösten?

Din Silver falls var ju för läcker... wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon