SaraS
Vi har, som rubriken täljer, två stora, misskötta underbara buskar. Pardisbusken mår sämst, den är delvis död och risig men har fin form. Rosentryn är piggare men så stor att den är tom i mitten, grenarna ligger så mycket utåt.

Hur ska vi gå till väga? Jag har så svårt att se hur jag ska få dem fina igen, och med en fin form, framförallt tryn känns svår... unsure.gif

Och när ska vi beskära för att få bäst resultat?
Åsa, mälardalen zon 2
Allt som är dött kan du ta bort.

Om du inte bryr dig om blomningen (de blommar på äldre ved) och vill stimulera tillväxt kan du gå ut och klippa nu på vårvintern. Klipp långt ner i busken och ta främst bort de äldsta delarna av busken. Gör gärna föryngringen under flera år = du gallrar ur ca 1/3-1/4 av busken varje år.

Kan även tillägga att alla paradisbuskar har en ganska risig form på vintern detta är det normala växtsättet men är delar av den död låter det som en ganska gammal buske som kan behöva föryngring.
SaraS
Tack. Ja paradisbusken är riktigt risig, men bara död bitvis. Vi kör på urgallring då, med 1/4. Ska jag alltså ta de grövsta grenarna? En del är som min handled i omfång och den bär utan problem katten när hon spanar på fågelbordet... blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon