vicky-g
Hej!

Förra året blev jag med balkong. Nu är den även inglasad. biggrin.gif Jag har tänkt utnytja den till max nu när jag inte har trädgårdsland.

Har försått chili, paprika och tomater. De växer så snällt. Några av tomaterna är omskolade redan eftersom de sköt iväg så snabbt. Paprikan och chilin växer saktare. Jag antar att jag fortsätter att plantera om vartefter att de växer. Men hur stora kärl kräver de? När och med vad gödlar man? När kan man flytta ut plantorna? I morse när jag tittade hade jag 10 plus. Som varmast är det redan 25 plus. (kan säga att luftlöken är stor redan smile.gif )

// Vicky
Åsa, mälardalen zon 2
Storleken på krukan beror ju lite på vad det är för sorter ex. Tiny tim som är en dvärgväxande tomat kräver ju mindre kruka än normalstora tomatplantor.
För normalstora tomater brukar en jordvolym på 15-20liter vara ganska lagom. Till chili/paprika brukar jag ha runt 5-10 liter beroende på hur stor sorten blir + hur ofta jag har möjlighet att vattna (ju mindre jordvolym desto oftare måste man vattna).

Jag gödslar med vad jag har hemma + vad jag kan producera själv (= guldvatten, nässelvatten, gräsklipp). Jag gödslar med jämna mellanrum så de alltid har mat att använda vid tillväxt och blomsättning.

Det bör vara över +7-8C när man börjar sätta ut tomat/chili/paprika om dagarna de kan få frostskador långt innan det blivit så kallt att det är minusgrader.
vicky-g
Tack för svaret.

Jag ska läsa på om sorterna hur stora de blir. Sen löser det sig nog. Var får man tad på så stora krukor som 20 liter? Plantagen eller liknande?

Guldvatten? Kan det vara urin? Nässelvatten är väll uteslutet eftersom det luktar. Funkar det med gräsklipp i kruka? Trodde att maskar behövdes för att bruta ner det. Fast de osynliga kanske fixar det, eller? Märks det att jag är novis på krukodling? tongue.gif

Luktar hönsgödsel mycket? Och om det luktar, håller lukten i sig länge? Jag menar sådan där pelleterad som man köper i säck. Har sådant kvar efter mitt liv som kökslandsägare. Ska man stö det på, blanda i eller vattna med det?

Kollade tempen mycket tidigt i morse och då var det 8 plus. Väntar ett tag med att sätta ut plantorna. Jag lider inte av platsbrist här ine så varför chansa. Har ju bara 1 av varje sort också och jag vill ju inte mista någon bara för att jag har för bråttom. Fast ljuset är bättre på balkongen så jag hoppas att det blir varmare snart.

// Vicky
Åsa, mälardalen zon 2
Mina 20liters tomathinkar har jag köpt hos Willab. Jag har vatten insats i den så det blir då 17liter jord +3 liters vattenreservoar.
Annars kan man odla i vad som helst papperskorgar, murarhinkar etc. bara man gör dräneringshål.

Guldvatten = urin späds ca 10ggr. Och ja hönsgödsel luktar en hel del när det blir blött men doften brukar ju avta efter någon/några timmar.

Gräsklipp funkar även utan maskar det är ju inte maskarna som bryter ner gräset det är bakterierna, svamparna och mikroorganismerna (maskar har inga tänder och kan inte tugga de mera suger i sig de upplösta växtresterna som någon annan redan har brutit ned åt dem).
surren
kan man gödsla med mat rester o typ allt sånt ?
Åsa, mälardalen zon 2
Lite kaffesump kan man nog slänga på men annars så bör man lägga matresterna i en kompost istället, och när de förvandlats till jord kan man använda det till växterna.
noora
Chili ska du vänja försiktigt vid solen också, den får lätt brännskador på bladen av för mycket sol i början.
Ciczi
Köp lite fierduk och lägg över, och det samma gäller förresten paprikorna.


Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon