Full version: Gödsla magnolia
MB1965
När skall magnolior som blommar på bar kvist ha gödsel? Före blomning, under bloming eller efter blomning?

Jag tänkte använda rhodedenrongödsel, är det en bra idé `?
thomaswahlqvist
Bra fråga, och hur mycket kan man gödsla utan att det blir problem med trädet/busken, vi får hoppas någon kan hjälpa till med tipps.
CGB
magnolior är surjordsväxter och gamla magnolior behöver inte gödsel.
gödsla magnolia
thomaswahlqvist
Om man använder kogödsel på säck, hur mycket kan man hälla ut på en cirkel med diametern 1,5 meter.
1 säck = vansinne
0,5 säck = riskabelt
0,3 säck = mycket men inte för mycket.
Berätta om ni vet något om överdosering av kogödsel.

Det skulle vara spännande att höra hur de gödslar när Magnolior odlas i krukor innan de når oss konsumenter.
Finns det någon av forumets läsare som känner till detta?
Cilla
Jag är inte expert på magnolior men har svårt att tro att de skulle ta skada av kogödsel. Den är långsamverkande och den man köper innehåller inte så mycket kväve.

Innan midsommar är mitt stalltips, från att tjälen gått ut översta marklagret och man kan mylla ned gödseln lätt. Gödsla under hela kronan, lämna en cirkel runt stammen så att du inte höjer nivån kring rothalsen. Träd gillar inte att få rothalsen täckt med någonting (men klarar snö). Hur mycket som går åt beror på hur stort rotområdet, dvs ungefär marken under kronan, är. Det kan bli en kvarts säck och det kan bli två säckar.

Ett relativt nyplanterat träd kanske inte behöver gödslas om man blandade befintliga jorden med gödsel och kompost. Men ett som stått i backen ett tag kan behöva det.
MB1965
Nå- jag har nu rotat runt lite och man kan lägga lite kompost runt magnolian gärna blandat med lövkompost.

Annars är det handelsgödsel som gäller. Inget kobajs pga långsamverkande- vartfall inte i de kallare regionerna, pga dålig avhärdning på hösten

När de blir stora - ingen gödsel utom kanske lite PK på höstkanten för blomningens skull.

Om man blandade i kompost och ickenedbrutet organiskt material vid plateringen, gösla kraftigare.

Sen vet jag alltså inte vad "kraftigare" är. Min M. Merril är 2,20 hög ungefär, M. Susan ung 0,80.

Har beställt en M. Lillieflora Nigra 1-1,2m som kommer snart wink.gif och är sugen på en viss storblommig gul fågel... smile.gif
Jan af Lisö
Kogödsel till Magnolia ??

Förra året "råkade" jag titta på innehållsförteckning till en 50 liters säck från Bauhaus och snart upptäckte att denna säck innehöll 400 gram kalk !!!

Tror inte magnoliorna skulle uppskatta det.

Tyvärr står det inget på årets Bauhaussäckar om kalktillskott, men kobajs med 20% torv kan ju aldrig uppnå ph 6.0-7.0 utan en massa kalk.

Skulle nog uppskatta att få tag på "sur kogödsel" dvs utan kalk och ph 4.0 - 5.5. Finns det sådan ??

Jag brukar ge mina magnolior Rhododendrongödsel (=fågelbajs) på våren (enligt anvisningar på förpackningen), löv- och trädgårdskompost (visst är det långsamtväxande, men jag tror att den har så lite näring att det kan knappt försämra avärdnaden på hösten) samt PK-gödsel i augusti. Tiden kommer att utvisa om det är rätt. Hade även tänkt börja lägga på ek-, bok- och orbunksblad, som jag läste skall vara bra....

Gula fågeln (jag antar du menar 'Yellow Bird' ??) lär väl knappt vara storblommig, men färgen och formen på blommorna tilltalar mig. Har 3 knoppr på min, hoppas de mindre gula fåglarna lämnar dem i fred....
MB1965
Jan, ja jag menar Yellow bird.

Jag täckte mina magnoliors rötter med ekblad i vintras. Planen är att använda Rhoidodendrongödsel enligt paketets anvisningar, samt ev mala ekbladen ? Skall ev komplettera med lite järnsulfat.

Däremot har jag inte sett nån renodlad PK gödsel här, vad har du för fabrikat?

Antar att om man vill ha ren kogödsel så måste man hämta själv :/
Jan af Lisö
Jag vet inte vad jag har för tillverkare på mitt PK gödsel, men i Stockholmstrakten säljs de i stora säckar på alla plantskolor och övriga ställen som säljer trädgårdsprodukter....

Hästgödsel borde vara lika bra som kogödsel och det borde man kunna hämta från ridhus och liknande, även om det kanske måste brännas i något år efteråt. Läste någonstans att ridhus gärna ger bort hästspillning då de annars betalar stora pengar vid vanlig "avfallshantering". I alla fall kring storstäderna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon