Full version: Krusbär
Christa
Hej!
Vet någon var man kan köpa krusbärsbuskar som inte är hinnonmäki? Jag tycker de är sura. I min barndom åt jag stora gula jättegoda krusbär. Har också smakat röda för några år sedan som var relativt stora, goda och fria från mjöldagg.

Jag bor i trestadsområdet men alla tips är välkomna.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är lite ont om krusbärssorter för närvarande det finns inte så många mjöldaggsresistenta sorter och nu har det ju även kommit rapporter på senare år att även resistensen hos Hinnomäki verkar brytas.

Om man inte vill ha Hinnomäki så är nog de sorterna man har störst chans att finna i handeln: Jacob, Invicta och Martlet.

Man kan prata med en trädgårdsbutik där man bor ofta kan de ta hem sorter på beställning.
Hannele
CITAT (Christa @ 08-04-2006, 19:29)
Vet någon var man kan köpa krusbärsbuskar som inte är hinnonmäki? Jag tycker de är sura.

Inte, om de står i solen och väntar med att äta tills de är mogna..
Jag kallar krusbär för Nordens vindruvor. smile.gif
Åt så otroligt söta långt upp i norr, i slutet av augusti!
Jan af Lisö
Det är lite synd att folk inte skriver var de bor, kan ju vara långt till någon planskola i Stockholm om man bor i Malmö eller i Lappland.

I Stockholm brukar Jacob finnas hos Zetas.
Milex
CITAT (Jan af Lisö @ 11-04-2006, 09:10)
Det är lite synd att folk inte skriver var de bor, kan ju vara långt till någon planskola i Stockholm om man bor i Malmö eller i Lappland.

Christa skrev att hon bor i Trestadsområdet, vilket för oss västsvenskar innebär området Uddevalla-Trollhättan-Vänersborg smile.gif
Powerowic
om man har gamla sorter med mjöldagg är de ganska unika då eftersom de flsta som säljs är resistenta vi har väl ca 15 buskar med 4 olika sorter som ej är resistenta
Powerowic
är det för övrigt någon som kan identifiera sorter

dessa sorter har vi
Röda bär håriga 2-3cm ej res
Röda bär håriga 1 cm ej res
Gröna bär håriga 1 cm måttligt res
Gula bär släta 1 cm Res
Gröna bär släta 1cm res
Tjosan
Var de verkligen sura?
Jag bor i Norrland och har 2 st Hikonmäki buskar, en röd o en vit. Och jag blev förvånad över att de inte var sura alls... trodde nämligen att alla krusbär var mer eller mindre sura men mina bär är inte sura på nåt sätt... Du kanske åt omogna bär?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon