Full version: Azalea
lisen
Hej!

Köpte en kruk-azalea i vintras som överlevde. Den växer fint men behöver kanske planteras om. Vad ska jag använda för jord? Villken näring ska jag ge den och hur ska jag få den att blomma om till jul? kan jag ha den utomhus i sommar och ta in den på hösten? blink.gif

Många frågor blev det. Men jag räknar med svar wub.gif
Almdalen
Jag har också lyckats med att hålla liv i en azalea, det är nog första gången. Jag har en fråga kan man sätta ut den i rabatten eller? Tänkte ha den bland Rododendron, har redan ett antal azaleor där men det är väl en härdig sort. Tacksam för tips.
unsure.gif unsure.gif
Ingegerd
Åsa K, zon 1
Jap biggrin.gif

Det går utmärkt att driva en azalea vidare. Plantera om den i större kruka i torv eller rododendron jord, azaleor är en surjordsväxt. Gödsla med rododendron gödning. Sommarförvaras i skugga, får inte torka ut men är inte så känslig som på vintern för uttorkning.

På min hemsida finns en bild med en röd azalea och en vit uppstammad. De är inköpta i december 2001 och har blommat enormt denna vintern/våren. Med tiden blir de jättestora rolleyes.gif
lisen
Men Åsa! Villka gröna fingrar du har laugh.gif ! Din hemmsida var väldigt inspirerande. Tack för titten.

Tack för råden, men nu undrar jag om jag måste göra något speciellt för att få den att blomma om till vintern? wub.gif
Åsa K, zon 1
Du behöver inte göra något speciellt med den rolleyes.gif

Bara sköta om den med jord, gödning och vatten. Mina började snällt blomma i december och de sista blommorna föll för en vecka sedan. Mest blommor hade jag nog i mars. Nu har de börjat växa med fina ljusgröna skott. laugh.gif
Som jag skrev, de kan bli jättestora laugh.gif En granne till mej har en som är ca en meter i diameter. Men den är några år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon