emmapemma
Jag har en avenbokshäck, som jag planterade förra året av barrotade plantor. Dvs. nu är häcken ett "bambustaket" med medföljande avenbokspinne. Inte särskilt insynsskyddande eller "privatiserande".

Jag undrar ifall om jag planterar en solros mellan varje planta, kommer häckplantorna lida av det då? För egentligen vill jag ju ha en grön vägg av avenbok (och det så snabbt som möjligt).

/Emma
Cilla
Det tror jag inte. Särskilt inte om du väljer de som inte blir 3 meter höga och kraftigare än att en hand kan greppa dem. Får de du sätter stora skuggande blad kan du ta bort de som skuggar mest. Att du samtidigt som solrosorna växer också kommer att vattna häcken mer är bara bra för dem båda.
emmapemma
Tack för svaret!

Jag ska bara se att alla plantor kommer igång innan jag sätter några solrosor. Jag har aldrig odlat solrosor förut, jag har köpt några sorter på rara växter, ca 150 cm tror jag de var.

Vet någon (eller kanske du Cilla) hur många år det tar för dessa avenbokspinnar att bli frodiga (och så småningom riktiga häckar)?
Cilla
Det beror på. T ex hur mycket jord de har för rötterna och hur mycket de får stödbevattning. Om du håller gräset borta pvan rötterna, stödvattnar vid torka och myllar ned kogödsel så tillhör avenbok de snabbare häckarna. Jag tycker de är fina också när de är små.

Som man brukar säga med barn - passa på att njut när de är unga!
emmapemma
Ok, så egentligen försenar jag häck-tillväxten om jag sätter solrosor i närheten av häckplantorna... tål att tänkas på...

Jo, vi grävde ett djupt dike och blandade ut lerjorden med plant-jord när vi satte dem, så rotplats har de, och i helgen rensade jag bort ogräs, och köpte hem kogödsel som godis. Såsmåningom ska vi lägga ut en bevattningsslang, så nog borde de sätta fart nångång!

Jag skulle gärna njuta av dem... om inte grannarna bodde så förbaskat nära! Det känns ibland som om man fikar i grannens trädgård, när det är så öppet som det är just nu.
Sagosessa
Jag hakar på tråden om bokhäck.

Jag har skrivit förut och du har svarat Cilla, och samtidigt lugnat ner mig eftersom de jädrans harpaltarna kalasade friskt på mina bokplantor i vintras. (Fagus sylvatica, inte avenbok alltså).
Nu när snön är borta ser jag att skadorna inte var så farliga som jag trodde biggrin.gif Jag har betydligt mer kvar av plantorna än vad som syntes i den djupa snön *turligt nog*

MEN nu undrar jag: är det så att jag måste tvinga varje planta att bilda en topp nu Cilla?
Haren har ju så käckt mad.gif toppat varje bokplanta. Eller kan jag låta dem vara och vänta och se vad som händer? Övriga lövfällande häckar ska ju beskäras hårt för att bli buskiga. Varför gäller det inte bokplantor?

Jag har 75 bokplantor och jag ser helst att jag slipper stoppa ner pinnar och binda fast dem.
Men naturligtvis: om det är nödvändigt gör jag det så klart! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon