Eva i Stuvsta
I vår trädgård finns fyra gamla äppelträd, de kan kanske rentav vara ifrån 20-talet när huset byggdes... De som hade trädgården före oss (i 14 år) var inte så intresserade så de var ganska förväxta när vi tog över för ett par år sen. Men går väl naturligtvis att få iordning om man försiktigt beskär under ett antal år.
Men: det är bara sommaräpplen! Inte särskilt goda att äta som de är, och inte heller i bak och matlagning. Inte är de särskilt lagringsbara heller!
Jag gillar framför allt vinteräpplen själv...
Går det, och är det nån idé att försöka ympa in bättre sorter på så gamla träd (som dessutom är så felväxta)?
Eller är det bättre att ta ner dem (i så fall ska jag behålla en bit av stammen som klätterväxtstöd, det kan ju bli hur fint som helst!) och plantera nya?
Det enda problemet är att det bär mig emot att ta ner gamla träd... Nån som kan ge mig råd?
/Eva
Powerowic
det är helgerån att ta ner träd, försök att ta bort lite döda och skadade grenar och grenar som är i vägen så är det bra sen
Susanne i Linköping
Prova att ympa! Och funkar det inte så kan du väl ta bort så få träd som möjligt i alla fall. Träd ger trägården sådan karaktär, det blir tråkigt utan dem. Ett eller annat kan man ersätta med ett nytt, men alla på en gång blir kalhygge.

Tur i alla fall att du huserar här på forumet så att du inte behöver göra misstaget att hamla träden i oförstånd, som många gör. smile.gif
Eva i Stuvsta
Ja du, det är många som hamlar lite allt möjligt... Äppelträd, lönnar - anything goes.

Men välklippta gamla äppelträd är bland det vackraste man kan ha i trädgården... Nya är bara inte detsamma, det tar ju tid innan de växer till sig. Jag tror jag ska testa att ympa in några goda sorter. Förmodligen har det funnits även vinteräpplen här men tidigare ägare har tagit bort dem - kanske när huset byggdes till... Synd!
Cilla
Du kan på 3-4 år få ganska många vinteräpplen om du ympar och de äldre träden fortfarande har växtkraft. Har de bara gammal fruktved och växer mindre än 10 cm/säsong är det nästan dödfött. Bäst chans att de ska ta sig är om man ympar i toppartierna samt på starkväxande stamskott (det är därför vi ympare inte tar bort alla stamskott, de kan bära ympar och frukt i 5-6 år innan man får ta bort dem...).

Kanske kan du sätta ett par vinterfukrtäpplen i närheten av de äldre, och ta ned de äldre när de unga börjat ge lite. Vill du ha frukt oftare är det sags att fundera på spaljéer (kan också vara fristående som "staket"), frukthäckar (istället för syrénberså eller gränshäck). På dem får man frukt snabbast.

Det är en avvägning detta med det gamla och nya. Man måste också få plats att sätta det som kommande generationer kommer att uppleva som gammalt... Behåller man allt gammalt får man inte plats med det nya, det som har lång tid framför sig!
Eva i Stuvsta
En frukthäck är faktiskt ingen dum idé. Vi har bara ett trist staket - som numera dessutom har en annan färg än huset, eftersom vi gått tillbaka till husets gula ursprungsfärg... Vi har bara inte bestämt oss för vad för slags häck vi vill ha. Tack för det tipset!

Ett av de gamla träden står lite trångt till - inklämt mellan hus och friggebod/carport - så det kanske vi tar ner, och sätter plommon eller körsbär ett par meter bort istället - för det saknar jag.

Jag håller med om din sista kommentar, Cilla. Att vara tänka efter ordentligt först är en sak, men man ska inte vara för "vördnadsfull" heller...
Cilla
CITAT (Eva i Stuvsta @ 20-04-2006, 11:33)
Jag håller med om din sista kommentar, Cilla. Att vara tänka efter ordentligt först är en sak, men man ska inte vara för "vördnadsfull" heller...

tongue.gif Får jag vända på begreppen lite? Man kan vara vördnadsfull mot det som lever och är gammalt, och som måste ge plats för nytt. Särskilt om man som du säger tänker och känner efter först. Det inger respekt att ett träd stått på en plats ett bra tag, och det tar tid för det unga att bli vuxet. Men det är också respektfullt att några gånger i sitt liv sätta träd som blir gamla för kommande generationer.
Hannele
CITAT (Eva i Stuvsta @ 19-04-2006, 15:34)
Det enda problemet är att det bär mig emot att ta ner gamla träd... Nån som kan ge mig råd?

Gamla äppelträd ger verkligen karaktär åt en gammal trädgård med äldre hus.
Väldigt vackert att låta klematis och kanske någon honungsros klätträ där.
Eva i Stuvsta
CITAT (Hannele @ 21-04-2006, 14:33)
Gamla äppelträd ger verkligen karaktär åt en gammal trädgård med äldre hus.
Väldigt vackert att låta klematis och kanske någon honungsros klätträ där.

Min första tanke! Som OM de åker ner måste jag spara en del av stammen som stöd eller hitta på nåt annat åt mina klematisar och en ros som växer där nu smile.gif rolleyes.gif
noora
CITAT (Powerowic @ 19-04-2006, 15:36)
det är helgerån att ta ner träd

Det beror på vem man frågar :-) Vi tog hjälp av en släkting (som är pensionerad trädgårdsmästare) för att beskära äppelträden. Hon började förståss med att fråga vilken effekt vi var ute efter, om vi ville ha mer skörd eller så. Jag svarade att det i alla fall inte spelar någon roll om det blir mycket skörd eller inte, eftersom vi båda ändå är allergiska mot äpplen. Då undrade hon om vi verkligen ville ha kvar träden, vi kunde ju plantera något annat där i stället laugh.gif Det var lite oväntat att en trädgårdsmästare skulle föreslå att man sågar ner ett äppelträd (som dessutom är ungt och friskt), men jag förstår hur hon tänker. Har man ingen nytta eller glädje av trädet och hellre har något annat så ska man inte vara rädd för att såga ner det och sätta dit något annat.

I det här fallet skulle jag rösta för att ni tar bort ett eller två träd, om ympning inte fungerar. En trädgård är ändå en begränsad yta, och även efterföljande generationer kan ha glädje av att få både sommar- och vinteräpplen.

Våra äppelträd står för övrigt kvar. Även äppelallergiker kan äta äppelpaj, och resten av äpplena blir till glädje för koltrastarna smile.gif Vi har stor tomt, och träden är inte i vägen.
tepa
Hej

Använde sökfunktionen för att titta om det skrivits något om att beskära äppelträd, men bara halva grenar. Det fanns en uppsjö av trådar i ämnet, valde denna. Vi har också flera gamla äppelträd på gården, som inte riktigt skötts på många år. Vi har haft huset, i drygt nio år och aldrig gjort annat än kapat någon gren som varit i vägen. Nu har jag tänkt kapa några grenar på ett träd, grenarna hänger ända ner till marken och jag skulle vilja ha lite plantering där. Måste jag kapa hela grenarna eller kan jag bara kapa halva ? Om man har träd och tycker att äppelskörden är alldeles tillräcklig för husbehov, måste man ändå beskära mer än döda grenar ? Obs, träden är väldigt gamla, kan vara lika gamla som Evas, som startade tråden.

Hälsn Tepa

Hoppsan, fick samma bild två gånger...
Bassam
Hej
Du kan ta bort hela gren.

H : Bassam
tepa
Tack Bassam

Vi tog bort några hela grenar och så kapade vi några till hälften. Visar bilder i tråden "Projekt ny plantering under äppelträd". Det mesta vi kapade var bara dött, man har av förståeliga skäl inte vistats allför mycket under trädet, så att man hade kunnat se hur det ligger till.

Hälsn Tepa

...I forumdelen småprat om trädgård...

Hälsn Tepa
pleximaster
Vi har en mycket gammal trädgård men bara ett riktigt gammalt fruktträd kvar en drygt hundra årigt äppleträd. Det tillför otroligt mycket karaktär till tomten och min och dotterns favoritplats att sitta under. Det var i dåligt skick när vi köpte huset det var helt överväst med schersminbuskar och fläder, min fru hade inte ens sett att det stod där och det är gigantiskt. Vi grävde rent runt trädet och luckrade jorden och nu har det kommit igång igen. SPARA träden!


mvh plexi
Hannele
CITAT (Eva i Stuvsta @ 19-04-2006, 15:34) *
I vår trädgård finns fyra gamla äppelträd
(i så fall ska jag behålla en bit av stammen som klätterväxtstöd, det kan ju bli hur fint som helst!)

Visst ger gamla träd karaktär till en trädgård, att stympa ner dem till klätterstöd verkar inte smart, låt dem vara, ta in en duktig beskärare.
Hannele
CITAT (tepa @ 23-08-2009, 09:21) *
Nu har jag tänkt kapa några grenar på ett träd, grenarna hänger ända ner till marken och jag skulle vilja ha lite plantering där. Måste jag kapa hela grenarna eller kan jag bara kapa halva ?

Du behöver inte alltid kapa hela grenen, men oftast bäst så. Men "toppar" man för mycket förlorar man blomningen och frukten.
Katarina H
Hur gick det för dig, Eva i Stuvsta, som startade tråden? Själv är jag också för att behålla träd och att ympa när man inte gillar sorten. Men som sagt så kan man ju ta ned ett träd och sätta något nytt. Eller varför inte fröså från trädet man tar ned?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon