Full version: Viola cornuta
Ciczi
Hejsan

Vid förökning av Viola cornuta, vilket är lättast, sticklingar eller avläggare? Någon som har någon erfarenhet? Att de frösår sig vet jag.

Ciczi
kerstin z5-6
Avläggare är väl nåt man mest använder sig av på vedartat material ..?
Delning är det absolut lättaste sättet- av en stor planta blir 4 små som snart vuxit till sig -dela med fingrar eller kniv ..
Ciczi
Ah, anledningen till att jag frågar är att idag vid en vårstädning i trädgården så grävde jag fram mina violer och var lite aggressiv med rensarhanden men hann att stoppa mig i tid. Violen hade nämligen själv lagt en avläggare och jag såg att den hade bildat adventivrötter.

mvh Ciczi
kerstin z5-6
Det händer säkert att de förökar sig själva , men delning är fortfarande det lättare sättet förutom frösådd.
Ophelia
Själv roade jag med att ta sticklingar av min systers violer. Det gick bra. Stack dem i sand och där fick de stå lite undanskymt och fick rötter. Violer är oxå bra att föröka genom delning. Violer är så vackra så detta är ju ett bra sätt att föröka (och få gratis) växter biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon