catlady
Jag har sått alldeles för många luktärtsfrön och sitter nu med 30-40 st 15-30 cm höga plantor i en stor balkonglåda. Har knoppat dem och ger dem mycket näring och vatten, och de verkar växa bra. Men jag har förstått att de är krävande och lådan är inte mer än 15 cm hög. Jag undrar om jag kanske inte ska förvänta mig några blommor i år? Är luktärter perenner eller ska jag bara ge upp hela projektet? unsure.gif
Selma
Luktärter är ettåriga. Kanske du skulle gallra lite, 30-40 st i en balkonglåda låter mycket. Ta bort kanske ett tiotal, så de övriga får en chans att utvecklas som de ska. De du gallrar bort kan du ju sätta ner i några andra krukor!
catlady
Tack för svar. Jo, jag får nog sprida ut dem lite... Trodde inte att nästan alla fröna skulle bli något! Men tror du det räcker med en relativt grund låda eller måste jag köpa en massa djupa krukor nu?
Citrusflickan
Jag har en låda med samma djup som du och jag tror det är genomförbart. Jag odlade blomstertobak i min låda förra sommaren och den blev ganska så hög och blommade något kolossalt. Det blir ju opraktiskt om de växer sig så höga att du inte ser ut genom fönstrerna, men annars så borde det funka. Jag håller med om att det låter som väldigt många plantor på liten yta (vet dock inte hur bred och lång din låda är).
netaave
Luktärtor tar inte så mycket plats men jag tror du får finare ex och mer blommor om du gallrar lite.
Sätt i 30 cm krukor och gör stöd av tre meterhöga bambupinnar du binder ihop i toppen, det brukar bli jättefint.
catlady
Som jag har dem nu så sitter det 40 st i en 120 x 25 x 15 (djup) låda, så den är rätt stor men inte så djup. Har bundit fast dem i blomsterpinnar men de högsta är inte mer än runt 35 cm långa. Menar ni att de ska bli tre meter höga innan de blommar?! blink.gif Då blir det trångt på balkongen... Fungerar luktärter som hängande växter också, eller måste de växa uppåt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon