Full version: Lägga plattor
Hoppsan
När man ska lägga plattor som en gång så är ju underarbetet jätteviktigt. Det ska vara grus och sand och plattas till..osv...
Jag har tänkt lägga några plattor som jag ska ha blomkrukor på. Måste jag vara lika noggrann med underarbetet då?
Och om man vill lägga utspridda plattor som en gång i gräsmattan (fattar ni hur jag menar?), hur noga måste man vara med underarbetet? Kan man bara gräva en ruta lika stor som plattan och lägga ner den? Eller?
Tacksam för hjälp!
Berith
CITAT (Hoppsan @ 21-04-2006, 09:39)
Och om man vill lägga utspridda plattor som en gång i gräsmattan (fattar ni hur jag menar?), hur noga måste man vara med underarbetet? Kan man bara gräva en ruta lika stor som plattan och lägga ner den? Eller?
Tacksam för hjälp!

Hakar på din fråga! Precis det har jag också funderat på - att lägga ut trampstenar. Skulle vilja gjuta egna och lägga som "mönster" i gräsmattan.
noora
Nånting måste ni ha under stenarna i alla fall, annars sjunker de ner i marken efter ett tag. Dålig dränering under plattan får plattan att röra på sig, om man har torrare jord får man i stället problem med myror. Har man hemmagjorda plattor ska man vara extra rädd om dem tycker jag, och då är det värt lite extra underarbete. I värsta fall kan nämligen plattorna spricka om underlaget är för dåligt.

Det går säkert att "fuska" lite och bara lägga ett tjockt lager med singel (i stället för både grus och sand, markduk osv) under stenen. Så gjorde vi i alla fall när vi skulle lägga plattor för att ställa grillen på. Det gjordes i somras, så det är egentligen lite tidigt att säga hur det gick...
Berith
Ok! Ska fundera ett tag till, kanske att det inte blir så stora plattor. Det går ju att gjuta i t.ex. kakbukar eller godisburkar. Då blir dom ju inte mer än kanske 15x15 cm och borde förhoppningsvis hålla bättre.
Eva 33c
Man kan väl säga att allting går! Med varierande resultat förstås!
Min pappa lade ut ett antal trampplattor i sin radhus trädgård uppe på gräset och sa "att de sjunker ner av sig själv så småningom". Och det gjorde de, kanske inte första sommaren, jag minns inte. Sen fortsatte de väl att sjunka lite varje år, men 20 år senare fungerade de fortfarande bra för sitt ändamål.
Risken att de går sönder finns nog bara om det skulle vara stora stenar under som de bryts mot. Sedan kanske man får lov att göra om läggningen ibland om plattorna sjunker för djupt. Sedan beror det ju på hur mycket och hur tungt som de ska bära tex.
Allt man gör i trädgården behöver ju inte "hålla för evigt". Och man kan ju alltid prova sig fram, lite "går det så går det". Nästa år kanske man har en annan ide osv.
Caprice
Skulle även tillägga, att ju mer belastning / användning plattorna utsätts för, desto mer underarbete krävs... gåplattor i trädgården skulle jag gräva ur för ca 5cm grus och sedan lägga plattorna, förutsatt att det är i en gräsmatta el likn... annars tror jag det funkar helt ok att lägga plattorna direkt...
Personligen tycker jag det ser charmigt ut om de ligger i lite olika djup och kanske är lite sneda och vinda... lite "mormorsstil"...
fruberglund
CITAT (Caprice @ 24-04-2006, 14:04)
Skulle även tillägga, att ju mer belastning / användning plattorna utsätts för, desto mer underarbete krävs... gåplattor i trädgården skulle jag gräva ur för ca 5cm grus och sedan lägga plattorna, förutsatt att det är i en gräsmatta el likn... annars tror jag det funkar helt ok att lägga plattorna direkt...
Personligen tycker jag det ser charmigt ut om de ligger i lite olika djup och kanske är lite sneda och vinda... lite "mormorsstil"...

Funkar kanske inte så bra att klippa gräset om de står upp här och där. Även om det är charmigt så måste det ju tyvärr ofta vara praktiskt också.

Beror det inte lite på vad man har för jord också? Tung lerjord borde det ju inte sjunka ner lika mycket i som t.ex. sandjord?
Ingo
CITAT (fruberglund @ 24-04-2006, 14:18)
Tung lerjord borde det ju inte sjunka ner lika mycket i som t.ex. sandjord?

Skulle säga tvärt om, i riktig lera kan vad som helst sjunka hur mycket som helst. Kom hem till oss och kolla bara..!
Hoppsan
CITAT (noora @ 21-04-2006, 10:22)
Det går säkert att "fuska" lite och bara lägga ett tjockt lager med singel (i stället för både grus och sand, markduk osv) under stenen.

Det låter som en bra idé att bara lägga lite singel under. Jag ska till att börja med bara lägga några överblivna plattor vid altanen. Ska ha dem att ställa krukor på, istället för på gräsmattan.

Vi har en hög makadam 16-32 mm liggandes. Det är ju ganska stora stenar. Kan man använda det eller är det för stort? Var köper man i så fall en liten mängd singel?
Ingo
CITAT (Hoppsan @ 25-04-2006, 19:15)
Vi har en hög makadam 16-32 mm liggandes. Det är ju ganska stora stenar. Kan man använda det eller är det för stort? Var köper man i så fall en liten mängd singel?

16-32 låter litet väl stort tycker jag, det blir svårt att få ett jämnt underlag med det.

Firmor som säljer plattor och marksten etc säljer ofta också tillbehör t ex grus - men inte alla gör det.
Nu står det inte i din profil var du bor råker det vara i trakten av Stockholm kan du handla sättgrus på Vallentuna Trädgårdsmaterial (har butiker i Vallentuna och Norsborg) eller på Molnsätra gård (ligger mellan Jakobsberg och Kallhäll). Finns säkert andra ställen som jag inte känner till...
noora
En del grustag säljer direkt till privatpersoner också. Man åker dit och lassar så mycket man vill ha i bilen eller på ett släp, sen väger man hur mycket det blev (man väger alltså bilen före och efter att man lastat) och betalar efter vikt. När det är små mängder kan dom ibland köra med principen "ta så mycket du vill för ett par hundralappar" eller så.
Tool
Jag grävde ca 5-10 cm och fyllde på med stenmjöl när jag la kalksten som "trampstenar" i min gräsmatta. stenmjöl blir perfekt som underlag eftersom det är dränerande och det är lätt att lägga plattorna i. Om du skall ha flera plattor brevid varandra så kan du även ha stenmjöl som fog mellan plattorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon