Erika zon 4
När kan man flytta rhododendron, ölandstok och brudspirea? Nu har jag bestämt mig för att ändra om här hemma! Igen! smile.gif Brukar det gå bra att flytta dem föresten?
Cilla
Brudspirea och ölandstok har jag flyttat både vår, sommar och höst och det har gått bra. Vattna mot torka. Brudspireaflytt kan bli ett styvt jobb, de har stort rotsystem. Klipp in fransiga rotdelar med skarpa snitt.

Rhododendronflyttning tror jag är mer känslig och jag vet inte när man bäst gör den.
Erika zon 4
Ja ibland önskar man att man hade en liten grävmaskin hemma när man gräver! wink.gif ( höll på att jämna ut marken där mina pallkragar ska stå igår och det var inget roligt jobb!!) Får hoppas att spireans rötter inte är allt för stora då...

Hoppas att nån vet hur det är med rhododendronen också! Det är egentligen den mest akuta flytten eftersom den håller på o bli mosad varje år svärfar kommer med veden. sad.gif Vill ju gärna ha dem kvar ju! wub.gif
Trädgårdsmannen
Det går bra att flytta Rhododendron, förbered den nya platsen väl med bra förutsättningar (torv/torvmull), tänk på att rotsystemet ligger grunt men är vida och passa på när det regnar som mest under hösten bara.
Erika zon 4
Tack trädgårdsmannen, då får det vänta till hösten då med andra ord!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon