Full version: Blågull
Anki V
Jag fick en liten planta Blågull av en arbetskamrat förra sommaren och där jag tror jag satte den så kommer det nu upp tre små plantor.

Alla tre är lika stora så det borde väl inte vara "självsådd" unsure.gif Jag var också ganska noga med att klippa bort överblommat innan den gick i frö.

När jag sökt på blågull så hittar jag bara att den förökas genom frösådd men det jag tror är blågullen känns mer som det vore en förökning med "utlöpare"

/Anki
lolo
Blågull "Jakobs Stege" förökar sig gärna med frö.
kerstin z5-6
Gärna o mycket tongue.gif
Anki V
Då kanske det här inte är Blågull.



Är det blågull så måste den ha "turbofrön" blink.gif

/Anki
Ophelia
Rejält mycket om den inte hålls efter biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Lätt att känna igen med sitt vackra bladverk wub.gif

Jag tycker då att bladen ser ut som blågullsblad smile.gif
Anki V
Tack för era svar!

Det var just för att "hålla efter" den som jag klippte bort allt som var utblommat i fjol.
Tre plantor är ganska så lagom i min lilla rabatt men hur gör man nu då? Rycker ni bort allt "oönskat" när ni vårstädar eller.... måsta man hålla efter hela sommaren unsure.gif

/Anki
kerstin z5-6
Nää bara på våren -och de kan man kruka o ge bort till intet ont anande vänner smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Fördelen är väl med dem , att de fyller ut det "tomma hålet" mellan vårlök och högsommarblommningen -försommaren i norr brukar annars bara ha nån enstaka ruta viol och blåflox som fägring
Anki V
Tack!

En liten stund har jag gått här och funderat om min lilla "mixade" rabatt skulle sluta som en Blågullrabatt laugh.gif laugh.gif

I och för sig så är dom jättesöta men det får räcka med några plantor. Ge bort var en bra ide´.

Äldsta dottern köpte hus förra hösten och det verkar inte som om de tidigare ägarna prioriterat blomrabatter. Jag kan säkert få avsättning för "överskottet" där smile.gif

/Anki
Elisabeth P
I min iver att så, få och köpa allt möjligt vackert jag kommer över så har jag nu lyckats att driva upp 6 stycken planter av blågull. När jag nu börjat att inspektera hur trädgården tar sig i år vad som kommer upp etc, upptäcker jag en liten namnad planta jag köpte i fjol - blågull. Tänk att det ska vara så svårt att minnas. Om den nu sprir sig med väldans fart är det nog bäst att lura på några vänner av denna lilla sötnos wink.gif
Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon