Full version: Klematis
malinska
Jag är nybörjare och skulle vilja ha en vit klematis på min zon 2 balkong. Jag håller på att läser ihjäl mig wacko.gif om alla sorter och skötsel, men har nu hittat två favoriter, Madame Le Coultre och Huldine. Är det någon som har erfarenhet av de och om någon är att föredra på min balkong i österläge??

Tacksam för hjälp!
Karrolina
Hej. Jag har en alpklematis som jag haft i kruka i några år. Jag tänkte bara rent allmänt säga att det är viktigt att använda u-jord och om man inte planterar om den följande år se till att gödsla ordentligt. Annars blir den väldigt trött efter ett tag..

Tyvärr kan jag inget om klematis i övrigt så jag kan inte hjälpa dig med sortvalet.
kristerh
Ska du ha dem i kruka är det viktigt att du väljer någon som tål höga zoner, det finns en uppsjö av olika klematis, och de du nämner känner jag inte till, du får prova med någon du tycker verkar bra, kan oxså vara bra om du har någon som blommar på årsveden, dvs med de renar som kommer upp varje vår, eller plantera 2 olika i samma kruka, det är så lätt att gamla grenar går av i vinterstormarna eller fryser, då är det bra med någon som blimmar på färska grenar. gödsla ordentligt med tex benmjöl o kogödsel, klematis älskar godis...
lycka till.
krister
lissa
Hej, passar på att fråga hur dom vill ha i fråga om storlek på krukan??? En del växter vill ju ha trångt om fötterna och andra tvärt om tongue.gif
kristerh
Tror nog att du får skaffa en lite större kruka, beroende på vilken slags klematis du har, men det bästa är en rejäl kruka med mycket godis, så kommer den att bli fin.
krister
malinska
Hej!

Tack för era svar! Jag har köpt 2 st Huldine som jag ska prova i år. Har planterat i rosjord med mycket näring, så vi får se om jag lyckas. I annat fall får jag prova något annat nästa år! rolleyes.gif
mollys_matte
Klematis brukar gilla Algomin Trädgårdsgödsel.
tycker de flesta växter verkar gilla det tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon