Sommartorparn
Jag har en prydnadsen som ursprungligen kommer från en julgrupp, och som jag har i en stor kruka. På sommaren står den på balkongen och på vintern inomhus. I år fick den för stark vårsol innanför balkongdörrsglaset, och fick då ena sidan bränd. Så ställde jag ut en för jag tänkte att luftfuktigheten skulle göra den gott, men det torra har spridit sig ännu mer. Nu är det mindre än hälften som är grön. Frågan är om den håller på att dö, eller om den kommer att skjuta nya gröna skott när den vant sig vid utomhusklimatet?

Har aldrig haft det problemet tidigare, men har väl kanske haft den stående längre in i rummet, inte direkt innanför balkongdörren.
Alexander-VG-zon3
jag tror den kommer dö men vänta å se vad som händer
Carex
vänta och se, ställ den i skuggan så länge. Annars fungerar det finfint att låta dem stå utomhus året runt här hos mig.
Alexander-VG-zon3
japp skugga hadde den nog gillat men det låter som om det har gått så långt att den kommer säkert att överleva men ser ju inte så snyggt ut så jag hadde nog kastat den . men gör som carex sa å se vad som h'nder å sen kankse eventuellt klippa i den
lycka tilll
Sommartorparn
Den ser ju inte rolig ut....
men det ser ut som det kommer små gröna skott invid stammen. Då är frågan, bör jag klippa bort allt det brända så att de nya skotten får utrymme att bre ut sig? I så fall betyder det att busken blir halv, ena sidan blir allt bortklippt ända fram till mitten.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sommartorparn @ 13-05-2006, 19:06)
Den ser ju inte rolig ut....
men det ser ut som det kommer små gröna skott invid stammen. Då är frågan, bör jag klippa bort allt det brända så att de nya skotten får utrymme att bre ut sig? I så fall betyder det att busken blir halv, ena sidan blir allt bortklippt ända fram till mitten.

ta det värsta för brändablad är inet växten har nån nytta av . wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon