André
Hej,

Jag funderar på att gräva upp några (10-15 st) vanliga granar (typ julgran) i skogen och plantera hemma på tomten. Dessa skulle jag plantera ihop med en barrväxtplats som jag skapar för tillfället. Denna plats blir ganska stor och kommer kombineras ihop med andra barrväxter som olika Tujor, idegran, cypress, sockertoppsgran...

Vid ett sand/grustag växer det massor av vanlig gran (typ julgran). De växer i sand och är således lätta att gräva upp.

Undrar om någon gjort detta och kan dela med sig av erfarenheter. Hur snabbt växer en sådan "julgran", hur stor är risken för att man släpar hem sjukdomar, svampar och ohyra? Finns det annat att tänka på? blink.gif
Berith
CITAT (André @ 08-05-2003, 22:39)
Finns det annat att tänka på? blink.gif

En viktig detalj - vem som är ägare till granarna!! ohmy.gif huh.gif mad.gif
André
Hej,

Anade att jag direkt skulle få predikningar ur lagboken. Men för att lugna upprörda medlemmar kan jag meddela att jag pratat med personer som arbetar på grustaget. De har inget emot att jag gräver upp några gran-krakar eftersom detta område ändå ska massakeras av maskiner för att bryta sand till byggen o dyl!

sleep.gif
Berith
Jasså..... wink.gif
Susanne i Linköping
Så mycket erfarenheter har jag väl inte, men för ganska många år sedan (minst tio år) flyttade jag en liten granplanta, ett par decimeter stor, från ett dike till en bättre plats. Den hade redan fått en rejält lång rot, och den fick jag inte med allt av, men den tog sig bra och är idag ungefär stor som en lagom julgran för inomhusbruk (och jättevacker!). Hur fort den växer tror jag beror mycket på jorden, den står i väldigt mager jord och växer sakta, men på mer näringsrika jordar växer de fortare. Om det växer granar i närheten av där du bor, och i liknande jord, kan du ju räkna varven grenar för att få veta hur gamla de är i olika storlekar.

Vad gäller sjukdomar, svampar och ohyra har jag inga erfareneter, "min" gran flyttades bara några meter så det var inget jag behövde tänka på.
KURT
Granar "typ julgran" är ju ca 2 m höga, och granar har mycket ytligt men mycket utbrett rotsystem (flera kvadratmeter). Jag tror att det är lättare om man kan ta några mindre exemplar, trivs de så kommer de ändå att växa mycket fort.
Gossen Ruda
Ju mindre träd som flyttas dessto lättare har dom att överleva. Sjukdomar är inget problem, finns väl knappt några. Insektsangrepp kan förekomma men insekter har vingar och kommer flygande.
stina
Jag flyttade för 10 år sedan ca 15 granar, mellan 30 och 75 cm höga. Det gjorde jag på våren. Vaktade med vattning vid torka första sommaren. ALLA tog sig och är nu mellan 1,5 och 2,5 meter höga. Granarna jag tog stod i skogsmark och var inte lätta att få upp, men det gick bra ändå.
Gunvor Nilsson
Jag har aldrig försökt flytta någon gran men har hört att man måste sätta ner den med solsidan åt samma håll som den stått innan.
En granne vi hade tidigare satte en hel rad granar på tomtgränsen till oss utan att säja något till oss! Tack och lov så dog hela raden utan min hjälp!. Kanske var det min tankestyrka som knäckte dom eller också att de planterades på fel sätt!
/Gunvor
Cilla
Det är inte lätt att få flyttade granar att klara sig, men inte omöjligt heller!
Att dina står i sand är ju bra.

Tag med så mycket rötter som möjligt, särskilt finrötterna, de små rottrådarna. Bryts en grövre rot av, renskär den med skarpt snitt när du kommer hem så slipper du rotröta. Det är svårare för ett träd att klara sig utan finrötter än grovrötter efter en flytt (förutsatt att man stöttar trädet).

"Vanliga" skogsgranar ser inte ut som julgranar - de är som äldre mycket bredare med slanka grenar som hänger ned, har mörkare och kortare barr. Stora blir de också. Om du ska ha så många som 10-15 stycken gäller det att ha plats. Granar kan visserligen växa tätt och må bra, men där grenarna skuggas av varandra släpper de barren. granar so växer ihop kan se lite risiga ut eftersom grenarna utan barr så småningom dör.

Det sägs att granar är känsliga för väderstreck. Jag har inte kollat upp det, men när jag själv flyttat gran har jag satt trådar runt en gren som vetter åt söder och en åt norr.
Hannele
Jag tog med mej en liten gran (ca 5-10 cm) från min fars hemtrakter i ryska Karelen - plantan hade det tufft i min ryggsäck några dagar, men mår utmärkt idag! rolleyes.gif
Anders zon III
CITAT (André @ 08-05-2003, 22:39)
Undrar om någon gjort detta och kan dela med sig av erfarenheter. Hur snabbt växer en sådan "julgran", hur stor är risken för att man släpar hem sjukdomar, svampar och ohyra? Finns det annat att tänka på?

Ju mindre gran desto bättre går flytten. Alla granar jag flyttat har varit under halvmetern. De har klarat sig bra - om jag kommit ihåg att vattna första sommaren. De jag flyttat i deras vila, på vårvintern direkt när tjälen släppt, har tagit sig bäst. Förutsättningen är att man får med det mesta av rötterna.
Tror inte att du ska vara rädd för ohyra eller sjukdomar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon