Full version: Rhododendron problem?
Ingela_67
Hejsan,
Jag har en Rhododendron (buske modell mindre) som jag är "rädd om". Har täckt den med skuggväv tidigare i våras och har börjat vattna den så smått. Men när jag studerade den på närmare håll i går så upptäckte jag att alla bladen fallit av förutom de två bladpar + knoppen som sitter längst ut på grenen. Är detta normalt eller?


Ifjol täckte jag den inte med skuggväv med misstaget att den höll på att torka ihjäl och alla tjusiga knoppar föll naturligtvis av + massvis av blad. Men jag hann rädda den i sista stund.Men iår verkar knoppen + de få blad som är kvar vara gröna och fräscha i alla fall..även om den inte ser så trevlig ut med "kala" grenar sad.gif

I höstas när allt frusit strödde jag på kogödsel efter rekommendationer från en artikel jag läste i Allt om trädgård. Kan det bero på detta att bladen fallit av eller är det en föryngringsprocess??? unsure.gif

Är tacksam för råd och hjälp, är rädd att min "klenod" håller på att dö sad.gif

MVH Ingela. rolleyes.gif
Caprice
Först en fråga:
Vet du att det är en rhododendron, så det inte är en aczalea...?
Ingela_67
CITAT (Caprice @ 29-04-2006, 11:18)
Först en fråga:
Vet du att det är en rhododendron, så det inte är en aczalea...?

Jepp, vet med 100% säkerhet att det är en Rhododendron.

// Ingela.
Anders zon 1
Tror inte att kogödslet du hade på i höstas har något med saken att göra. Det är helt normalt att Rhododendron tappar de äldre bladen. Hur länge dom sitter på busken varierar med art/sort men även med hur den mår. Om den inte har en bra placering (t ex för torrt eller fel jord) så tappar den ofta bladen i förtid och bara det senaste årets blad blir kvar som en "rosett" längst ut i grenspetsen. Hur har din buske betett sig tidigare år (förutom förra året när den nästan torkade ihjäl)? Vet du vilken sort det är?
Ophelia
En roddis kan behöva ha en rejäl genomvattning innan jorden tjälar. Den är ju städsegrön och kan helt enkelt frystorka då den inte kan ta upp tillräckligt med vatten som ersätter det som försvinner från bladen.
Ingela_67
Hej,
Jag tror att det är en "CATAWBIENSE" men helt säker är jag inte. Inköptes för två somrar sedan och då planterade jag ner den i en enkom surjordsbädd som ligger intill dammen. I fjol hade den massor av blad på grenarna..men de började bli bruna och falla av allteftersom våren gick, och den drabbades antagligen av frystorka precis som ni beskriver. Men jag började vattna den ordentligt och den klarade sig fint under sommaren..inga blommor i och för sig men ändå grön.

Nu har jag också börjat vattna den + täckning med fiberduk och när jag kikade till den i förmiddags så verkar grenarna längre ner väldigt gråa och torra..förutom längst ut på grenen som är grön, där de yttersta två bladparen + knoppen sitter.

Hälsar Ingela.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon