Magdis
Jag har aldrig gjort det här förr så jag vet ingenting. Ska man sätta löken i en kruka med såjord när man förodlar den? Gäller samma som vid frösådd, att sådden ska fuktas igenom och täckas med plast?
Kajsa
Du kan plantera lökarna i en djup kruka, vattna sparsamt.
lägg löken mitt i krukan och ställ svalt, bäst ute skyddat så växer det inte för fort. Orientaliska liljor är på gränsen hos mig i zon 4 dom fryser bort ibland, ska du ha den i kruka, ta en stor/djup ( som man får rosor i )
gärna benmjöl i botten några msk gör susen. Ta en bra jord med leccakulor inte såjord. Ingen plast över då kan lökarna ruttna.
kerstin z5-6
De fryser inte bort här .. däremot ruttnar de lätt i odränerat läge

vattna vid plantering o sen inget mer förrän du ser blad smile.gif
Magdis
Tack så mycket för hjälpen! smile.gif De kanske kan sättas direkt i rabatten också om man väntar tills frostrisken är över? Fast då kanske de inte blommar i år?
kerstin z5-6
nej -du ska krukodla dem till dess -lökar utan jord mår inget vidare .. sad.gif
fast köper du fler, senare i sommar , kan de stoppas direkt i rabatten efter frostrisken
är över
Magdis
OK, då är jag med! smile.gif Att ställa dem ute nu, blir inte det lite väl svalt här uppe? Kanske om jag ställer dem i pallkragen med några lager fiberduk över?
kerstin z5-6
de vill inte ha minus o kallt då ruttnar löken .. ute på dan ok ..
Magdis
Kom på en fråga till nu! Att man ska ha så stora krukor, berodde det på att lökarna inte skulle frysa om de stod ute eller måste man ha så stora krukor i vilket fall som helst? De ska planteras på 15 cm djup, hur djup jord behöver de ha under sig då? Jag har ju förstås köpt på mig ganska många lökar och har nog inte så många stora krukor som rosor brukar stå i. rolleyes.gif
kerstin z5-6
Tills de kommit upp duger mycket mindre krukor -det är bara risk att man har för blött i stora -typ pelargonkruka i plast , går fint -o jag sätter löken 5 cm under jord i dem ... sen lite djupare n'är jag planterar ut dem
Jag driver mina i växthuset , varm på dan o svalt på natten , ställ dem kallt " inne nattetid så blir det bra-för ute hos dej på natten -he går int laugh.gif
vi hade -7 en matt nyss ...
Magdis
Åh tack, det var ett svar jag gillade! smile.gif Jag började också tänka det att det kanske inte är lika noga med avstånd och så när man förodlar dem, utan att det är när de ska ut i rabatten det är viktigast. Då kanske jag kan fuska ner två lökar i samma kruka också? tongue.gif

Om jag ställer dem i garaget blir det nog lagom svalt och så kanske de kan få komma ut nån gång på dagen om det är fint. smile.gif
kerstin z5-6
jepp smile.gif
Anki V
Jag hänger på här och frågar en annan liljelökfråga.

Av de åtta lökar som jag petat ner i krukor var det två som var lite mögliga och som inte luktade speciellt gott. Jag satte mer dom ändå! wink.gif

Finns det någon chans att dom kommer eller kan man redan nu räkna bort dom? unsure.gif

/Anki
kerstin z5-6
de kan komma ändå biggrin.gif
Magdis
Nu har lökarna stått i garaget i två nätter och jag har sett att det varit mellan 8-14 grader därinne. Det borde väl vara okej?

Jag antar att jag kommer att måst1 gräva upp alla lökarna på hösten och vinterförvara dem. Ska man då göra samma procedur nästa vår att man sätter dem i krukor eller kan man då sätta dem direkt i rabatten när det blivit tillräckligt varmt?
Agneta z5-6
Om det är väldigt ömtåliga lökar som egenligen inte går i z5 måste du nog göra om samma prosidur är jag rädd,annars kan de vara kvar på stället.Det är många lökar som övervintrar här "tack och lov" på grund av snötäcket (har jag fått lära mig)
kerstin z5-6
Nej , de behöver inte grävas upp.Det gör jag aldrig :)med orientalelökar



Kajsa
tex Star Gazer, Casa Blanca Orientliljor brukar frysa hos mig bort efter några år, trots mycket sandig jord, dom Asiatiska liljorna stannar och blir fler hos mig i zon 4.
Magdis
Kan man även lämna doftliljorna ute under vintern? Det vore ju skönt att slippa hålla på och gräva upp dem.
Kajsa
Doftliljans knölar tar du upp på hösten, lägg dom i en kruka med torvmull över vintern, helt torrt, gräv ner igen på våren. Inte härdig i vårt land.
Magdis
Nu blommar den första av mina Orientliljor som jag planterade i våras. smile.gif De har inte blivit särskilt höga men det gör ju inte så mycket. Den doftar helt otroligt underbart iallafall. smile.gif Jag ska ta ett kort på den hade jag tänkt. Jag vet inte vad just den sorten heter för det stod bara "mixed" på förpackningen.
kerstin z5-6
Det finns ingen som helst anledning att gräva upp Lilium orientalelökar här .....
de frodas-nästa år har du tre stänglar o nästa 10 st -mina äldsta är mer än 10 år
Göd med kodynga på våren -mina sena blommar nu-
Magdis
Så här ser min Orientlilja ut! smile.gif Det är egentligen två på samma stängel men det är bara den ena som syns på bilden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon