Full version: rotskott överallt!
norpydorp
Jag har rönn, björk och poppel i min trädgård och det sticker upp rotskott i hela gräsmattan och runt om träden mad.gif
Vad kan jag göra för att få bort rotskoten permanent?
Som de är nu så klipper jag med sekatör vår och höst,
men finns det nåt mera effektivt som jag kan göra?
Tacksam för tips!!

mvh Norpis
Limeblossom
Hmm... finns det inte några pluggar man kan slå i? Eller fungerar det bara på större träd?
Gloriana
Om du slår ecoluggg (som inte är ett dugg eko utan innehåller round up) så dör eller skadas också moderträdet.
Björk slår inte rotskott utan fröar av sig så de plantorna är det bara att dra upp. Rönn har jag aldrig hört ska vara besvärliga med rotskott men där vet jag faktiskt inte. Den som är mest skyldig är poppeln. Antingen får du gräva ner världens barriär (här pratar vi djupt!) , ta ner poppeln (ringbarka, ska stå flera säsonger eller ovanstående plugg) eller acceptera läget och klipp av rotskotten. Det sätter dock inte stopp för rotskotten.
Jag är ledsen men jag känner inte till några andra sätt.
Cilla
Ringbarka lite större skott och klipp av dem när de inte orkar slå ut bladen längre, klipp annat yngre med gräsklippare varannan vecka under växtsäsongerna.

När man tar ned träd är det många års lagrad energi man tar ned. Denna ligger lagrad i rötterna och tröttas ut om den inte får blad som ger energi tillbaka, men det tar tid.

Vissa arter har under många tusen och miljoner år utvecklat ett sätt att föröka sig genom att kunna skjuta upp nya träd från rotsystemet. Frågan är vem som är envisast - trädet för dess överlevnad eller du för att bli av med det.

Rönn kan faktiskt skjuta rotskott även om man inte tagit ned en rönn i närheten och det kan asp, poppel och pil (salixarter) också. Man kan fördröja uppkomsten av nya småskott om man gräver upp småskotten med rötterna. Men att klippa ständigt brukar vara mindre arbetskrävande.
norpydorp
vill tacka för alla svar! biggrin.gif
Jag ska nog prova med att ringbarka lite större skott, så hoppas jag att eländet försvinner....
Nu ska jag ut och börja terrorisera laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon