Full version: Lönnskott
Kat
Jag har en lönn på gården som sprider sina små helikoptrar över hela vår tomt. Varje vår innebär det att hela trädgården är överfull av lönnskott som grott överallt. Det ä ett evighetsgöra att dra upp alla dessa.

Finns det NÅGOT annat man kan göra än att fälla det förbaskade trädet om man vill bli av med det här problemet?
SaraS
Vi har samma problem, men med ask. Jag tror tyvärr att vi får resignera. Vi har (av andra skäl) tagit ned moderträdet, en enorm Yggdrasil som nog hade 300 år på nacken. Vi hoppas att det kommer att hjälpa. Men en lönn växer sig ju sällan SÅ stor, så om man vill spara den är det nog bara att bita ihop.

Jag älskar våra lönnar, så de skotten drar jag. Dessutom (klen tröst för dig förstås) är de inte alls så intensiva som ask-skotten... blink.gif
Cilla
Jag vet inte hur dn tomt ser ut, men där du har gräsmatta räcker det med att klippa av dem en gång så orkar de oftast inte mer. Där det är bar jord eller mark kan man trampa på dem, när de är purunga klarar de inte det heller. Men får de växa ett år ostört så blir de mer vedartade och ett antal av de skott du ser kommer att vilja och orka överleva.

Det är inte vanligt att lönn bildar stora partier av ungträd, så de absolut flesta självdör.

Det är bra goddbarhet i lönnträdsfrö, självgallringen sker senare.

Jag har ängsmark och ett gröntak och några ställen till där lönnen gärna sår sig. Bara på något ställe per år måste jag klippa bort en lönn som klarar sig lägre än ett år.
Kat
Det var skönt att höra. Då kanske jag inte behöver vara så hysterisk över varje liten grön knorr som kommer upp.
Cilla
tongue.gif Hälsa knorrarna välkomna bara och tala om för dem att de bara får säga hej en kort stund...

Det är lite häftigt med lönnar och deras frön. De frön man köper i handeln för allt möjligt har en groddbarhet på ca 80%, men jag tror att lönnen har ännu bättre. Fast sedan är det värre, av lönnskotten kanske det är 0,1% som har chans att bli mer än något år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon