Full version: förgätmigej?
rosentass i Göteborg
Hej!

Köpte en förgätmigej (Myosotis - står det bara) i plastkruka på Botaniska Trädgården igår. Blir nu plötsligt vankelmodig. Kan jag plantera ut den i rabatten med en gång, eller vad? Det är väl lite tidigt för förgätmigejen.

Har använt sökfunktionen men hittar inget svar. Tackar för tips!
yenny
När du köpte den, stog den utomhus då?
Eller inne i ett växthus?
Stog den inne bör du nog vänja den vid utelivet först... lite i tagen och öka på varje dag.
Stog den ute bör du kunna sätta ut den på en gång.
Här har i alla fall förgätmigej kommit en bra bit på väg.
rosentass i Göteborg
Tack sweet! Att du såg ens. Den här frågan skulle kanske ha varit under Förkultivering eller "Dumma frågor".

Jo den stod ute, inte i ett växthus. Men det är ju Botaniska så de tar säkert hand om plantorna på annat okänt sätt (under ickesäljtid).

Vänjer den älskliga förgätmigejen (det är faktiskt tre plantor) i kalla sovrumsfönstret så länge då.

Men - för att absolut avslöja min idioti: DÅ jag planterar ut den - snart typ - ska det vara I krukan då?, eller ska jag ta ut den ur krukan? Undrar också för att jag köpte en planta (perennblomma) förra sommaren som till synes stendog då jag planterade ut den i rabatten, men nu i vår ser jag att den håller på at komma igen. Glad! Vill ju så gärna att förgätmigejen blommar och frösår och förökar sig - redan med början denna sommar.

Natti, Eva
yenny
Inga frågor är dumma frågor... tycker jag i alla fall... hur skall man annars lära sej om man inte frågar!

Ta ur de ur krukorna när du planterar ut.
Gåsis
Jag skulle inte ställa den inne om den var van vid uteliv. Hellre då på en skyddad plats ute. Täck vid frost.

/Åsa
rosentass i Göteborg
Topp, gjort som ni säger. Förgätmigejen åkt ut i goa vårsolen idag. smile.gif

[glömt hur man fixar taggen men ni vet ju]

jaså det funkande men inte i förhandsgranskning
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon