Full version: Calamondin
Micke32
Hjälp! Behöver tips på hur man klarar sin calamondin , just nu står den i ett varmt och soligt fönster, men den tappar just nu en massa blad vad kan de bero på jag vattnar ju den och den gillar ju sol. Snälla hjälp för jag vill inte mista en calamondin till, miste min förra av på samma vis. Kan det ha nåt med torr luft eller att rötterna står blött kanske...

Gärna ett snabbt svar! Tack på förhand.
Micke32
Kan skriva lite mer om blomman, den inköptes för ca 10 dagar sen då hade den massa med blad och yvig växt, en massa blommor. Och för nån dag sen märkte jag att den var väldigt torr, så jag vattnade normalt, sen idag då jag titta på den rasa det bara blad och torr nu igen. När jag lyfte upp den från krukan så hade den massa med rötter i botten men de verkar inte blöta snare tvärtom.

Vad tror ni är orsaken , är förtvivlad älskar denna växt.
Alexander-VG-zon3
kolla efter spinn eller nån anna ohyra å behandla om där är kolla även någa vid rötterns efter ohyra ett tips spåla veck all jord så du bara har rötter kvar och plantera om den . sen efter det ha den soligt i väst,öst inte söder å norr .sen vattna men låt den torka upp . har du +5c på natten så kan du börja avhärda den under en vecka med att sätta dne i skugga å ta in dne på natten eller i ett förråd sen lämna den ute ta in den sen vid +1c .
sen om du plantera om den köp citrusjord å citrusnäring
lycka till
Micke32
Tack så mkt ska testa att plantera om den! Har inte sett nåt spinn men man vet ju aldrig. Hade det på min citronplanta förra året.

Eftersom rötterna e så jättestora ska jag har större kruka då eller gillar den stå trångt? Rötterna är mkt mer utvecklat än på citronplantan som e större i höjd.. Får hoppas jag klarar av att rädda plantan för de är ju så svåra få tag i.
Christer i Falköping
Tänk på att citrusar vill ha lite sur jord, så blanda in lite okalkad torv. Kan det inte bara vara så att den inte gillar miljöombytet? Som det svarats innan, inte söderfönster, det blir alldeles för varmt för den. Om du kan, så ställ ut den så fort klimatet tillåter. Då kan du ha den i full sol efter härdningen.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Micke32 @ 02-05-2006, 19:28)
Tack så mkt ska testa att plantera om den! Har inte sett nåt spinn men man vet ju aldrig. Hade det på min citronplanta förra året.

Eftersom rötterna e så jättestora ska jag har större kruka då eller gillar den stå trångt? Rötterna är mkt mer utvecklat än på citronplantan som e större i höjd.. Får hoppas jag klarar av att rädda plantan för de är ju så svåra få tag i.

var noga med att spola rötterna fria från allt där kan avra mycket som gömmer sig där å kan ha förödande verkan . sen efter omplantering så köp en lite större kruka det gillar dne nog wub.gif
Micke32
Tack igen för svaren! Har satt den i ett svalare men dock ljust fönster nu. Ska sätta om plantan imorgon , spola rötterna och sen plantera den i en större kruka.
Mia, zon 3
DEt är ju ganska vanligt att nyköpta plantor gör så där - de är ju bortklemade i växthus och sedan pangbom in i ett mycket varmare och torrare boningsrum. Det kan vara så att den tappar blad för att minska avdunstningen och självgallra sig så ljuset räcker till. Prova att dra en tunn plastpåse luftigt över plantan, så får den lite extra hjälp mot avdunstningen när den är ny i hemmet (och särskilt om den blivit omplanterad). Min planta gallrar sig själv sådär, så när den får flytta ut utomhus brukar den blomma nästan på bar kvist. Ser lite koko ut, men den kommer sig alltid. Man kan inte vänta sig att de ska fortsätta vara så täta som när man köper dem - hemma har du inte de förutsättningarna, och inga kemiska förkortningsmedel.
lissa
Dom måste ju ha td att vänja sig vid en ny omgivning när den byter plats. Jag brukar inte plantera om den på en gång. Min fyller krukan ganska snabbt med rötter, och den står i ett självbettningskärl plus lavastenar på ytan, men det börjar nog bli dags för omplantering nu. Den blommar, har frukt och ömsar blad samtidigt som det kommer nya större blad, allt på en gång. Jag har en söder terrass/balkong och den har sol nästan hela dagen där den står nu. Om du inte har sett någon ohyra så kan bladfällningen bero på stressen den har varit utsatt för., och Mia har ju helt rätt i det hon säger, men speciellt det där med bortklemning...
Å andra sidan, är det fråga om en massiv bladfällning så kan det inte vara normalt....har du ingen möjlighet att tala med dom i affären där du köpte den ??? Hoppas det går bra smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon