Full version: Ölandstokar igen
catlin
Har hela tomten full av dom, risiga o eländiga...har fått rådet här förut att spara d som e nytt o beskära bort de gamla grenarna helt, men om ja gör så blir d inte mycke kvar...d ä ju nästan bara gamla tjocka beniga grenar.

O inte ser ja någe grönt på dom heller...De flesta står i skugga o om ja nu måste ha d fulingarna kvar där..va kan ja sätta emellan som livar upp rabatten lite i skuggan?

Tacksam för råd o tips!
Hannele
Nu är det ju bara i början av maj... Har du beskurit dem och allt är lika eländigt i slutet av sommaren - då kanske buskarna kan bli igelgottsbo bakom komposten?
catlin
D lät som en väldans bra idé. biggrin.gif

När ska man se vad som lever o inte här uppe i Dalarna när d gäller Tokbuskarna?
Cilla
Det kan du se vilken tid på året som helst. Skrapa lite lätt med nageln på en gren du undrar över. Är det grönt strax innanför bvarken och innanför det gult så lever grenen. Är det torrt och brunt är den död.

Kanske skulle de ge dig mer fägring och blom om du flyttade dem till ett soligare ställe. Man kan sätta tokar tätt ihop. Men som sagt, det tar några månader innan du får veta vad de vill ge dig i år.
Betty
CITAT (catlin @ 09-05-2003, 21:03)
De flesta står i skugga o om ja nu måste ha d fulingarna kvar där...

Varför måste du det? Tok trivs bättre i sol! smile.gif
Ewa L
Jag har en hel häck med Ölandstok i rent söderläge. Tycker inte heller om dem, men försöker skynda långsamt med restaureringsarbetet på tomten.

Klippte ner dem helt — till ca 20--25 cm — i påskas. De ser i dagsläget för jäkliga ut, men tittar man noga spirar det lite grönt så de blir nog fina. blink.gif
Ölandstok kan klippas ner så hårt men inte oftare än vart 5:e år har jag för mig.
Hannele
Inga buskar ska slaktas ner... även om de TÅL det.
Snyggare att underhålla kontinuerligt; ta bort de äldsta grenarna vart 4:e eller 5:e år.
Kristina zon 3
Hej

Varför tycker ingen om tokar? Jag har köpt 3 nu i vår. Som alltid har jag ingen aning om än var jag ska placera dem (tillhör väl de där som skapar en plats om jag hittar något). De jag köpte är en rödaktig variant. Skulle enligt trädgårdsmäster blomma hela sommaren fram till frost. Det borde väl vara fint. Borde jag klippa i dem redan nu när jag planterar? Gissar att jag ska planera dem i solläge (med ledning av tidigare inlägg)


Kristina
Hasse_h
Jag gillar tokar. Ska precis plantera ett buskage med 9 meter vanlig gulblommande Potentilla fruiticosa "Goldfinger". Ska också stoppa ner några låga rosa Potentilla fuiticosa "Floppy disk" i en slänt. Tycker de är härliga med sin långa blomningstid och runda växtsätt.

Men det är klart, har man en häck som har förvuxit sig utan att någon underhållt den så kan jag förstå att man kanske tröttnar på den.

De trivs bäst i solläge, även om min mamma lyckats bevisa motsatsen...hon planterade två stycken i ett blött och surt skuggigt norrläge och vackrare ölandstokar har inte jag sett.
Cilla
Ölandstokar planterades så ofta och i så fantasilösa planteringar på 1960- och 70talet att många av oss som växte upp med dem tröttnade. Jag tycker fortfarande att en lång, rak tokhäck i ett platt trädgårdslandskap kan se enformig ut.

Men så tittar man lite närmre. Tokblomstren samlar mängder av humlor, bin och insekter. Det surrar och murrar i tokbuskarna. Och blomstren står öppna för djurlivet så länge under säsongen. Det glimtar av vidöppna, glatt gula blommor under flera månader.

Och så byts en och annan buske i häcken ut mot en av alla andra tokvarianter som finns, och då börjar det bli liv i häcken!

Och bara namnet - Potentilla. Jag har tagit in tre buskar till min trädgård för helt utan dem kan man inte vara!

Kajsa
Ölandstok är en jättebra buske, fryser aldrig bort, blommar hela sommaren.
Bara man håller efter den hela tiden, klipper ut grövre grenar lite då och
då. Annars blir den risig och ful. Har sandig jord och det tror jag den gillar.
Tommy
Jag gillar oxå token. Ska blanda lite olika i min slänt snart... bara grävandan faller på.

Hur tätt skall de planteras för att klassas som "marktäckande"?
Kristina zon 3
De röda jag köpte är krypande/marktäckande. Fick rådet att plantera dem 60 -70 cm från varandra.

Kristina
Tommy
CITAT (Kristina zon 3 @ 13-05-2003, 11:08)
De röda jag köpte är krypande/marktäckande. Fick rådet att plantera dem 60 -70 cm från varandra.

Kristina

Finfint smile.gif
Terese på Ingarö
Har ett rött hus med gröna knutar...
...är det någon som vill ha min gula gamla tokhäck är det bara att komma och gräva upp den!
(men det var tröstande att läsa lite inlägg från toktokar - den är ju ganska söt på sommaren trots allt, och jag HAR ju sandjord och sydvästläge så det ÄR kanske inte så dumt...)
Kristina zon 3
Någon som vet om man ska klippa ned röda krypande ölandstok första året. Planterade för någon vecka sedan, men tycker att det är en del torra kvistar. Ska dom bort?

Kristina
Cilla
Ja de döda kan du ta bort. I övrigt är det bra om busken får etablera sig ordentligt innan du klipper bort dess bladmassa.
Kristina zon 3
Tack Cilla! Tokarna ska få lite omvårdnad ikväll, och sedan får jag väl hoppas på den där blomningen från juni till september som de lovade i plantskolan.


Kristina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon