sirugo
Någon som kan tipsa om något vackert blommande som inte har något emot hård vind och oskyddat läge? Vill ha något praktfullt längst ut på bryggan, något som blommar mest hela sommaren.
Vad har jag att välja på?
sirugo
Ingen?
RibesRubusVitis
Hej,
det är inte så att vi undviker dig eller så… Men det framgår inte var du bor, och då blir det svårare att svara. På västkusten blåser det ju en hel del och där trivs även kaprifol. Kunde det vara nåt? Vet inte hur länge den blommar.
mulle
Jag skulle tänka så här:
Vilka vilda blommande växter hittar jag längst ute i havsbandet.
Jo t.ex. styvmorsvioler, blodnäva, veronica (svenskt namn?), olika sedumarter...
Dem skulle jag använda till en kruka på en blåsig brygga och jag skulle också se till att där fanns så många arter att något alltid blommade...
En annan fördel är att krukan kan stå kvar år efter år och dessutom är den billig!
Mulle
netaave
Är det en kruka du tänkt dig?
Penseer har jag haft på bryggan, klipp ner dom efter ett tag så kommer det nytt fräscht.
Verbena är rätt tåligt likaså lobelia, tagetes, pysslingkrage.

Perenna växter som tusensköna, toppklocka, och tremastarblomma. kanske.
sirugo
Förlåt min ofullständighet.
Vi bor på västkusten men ett par mil inåt landet, zon 2/3.
Det handlar om en stundtals blåsig och vädrig sjöbrygga, sisådär 15 meter ut och vi vill ha krukor, stora eller små.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon