Full version: Syren som häck
Hoppsan
Vi har utsikt mot en industri åt ett håll och där hade de förra ägarna ingen häck, konstigt nog. Jag tänkte att en friväxande syrenhäck kunde bli fint och "utsynsskyddande". Men nu har jag några frågor:
1. Är syren snabbväxande? Hur lång tid tar det innan plantor som är ca 50 cm när man köper dem når en höjd på 2 m?
2. Hur många plantor ska man sätta per meter?
3. Är 120 kr billigt eller dyrt för syrenplantor på 50 cm?
4. Andra erfarenheter som jag bör veta?
Bor i zon 5
Cilla
1. Syrén är relativt snabbväxande, det tar dock lite längre tid innan de blommar. Syrén kan växa med 1 cm/år till 1 m/år beroende på hur man bäddat för dem och platskvalitet. Var noga med grävningen - brett dike och håll gräset borta samt vattna. Ingen torvjord, använd befintlig jord och kogödsel.

2. Två till fyra plantor per meter är vanligt, sätt dem inte på enkelrad utan som trianglar så blir det tätt snabbare
x.......x.......x.......x.......x
.....x......x........x.......x

3. Dyrt, men det är inte alltid det går att få tag i syrén billigt.

4. Gräv sammanhållande dike, inte gropar. Blanda färger, brukar bli vackert senare.
fruberglund
Angående pris. Beror ju på vad du vill ha för syren. Jag betalade nog 120 kr för min syren Sensation (se bild nedan) men då är den ju speciell också. Vanlig bondsyren kostar runt 50 kr på både Coop och Granngården, har du nån sån i närheten så kan du ju köpa där. Granngården brukar ha schysst kvalité på sina växter, i alla fall här i Jönköping.

Jag har precis satt en kort syrenhäck och har Sensation i mitten och vit & lila bondsyren runt om. Man kan ju blanda också, både färger och sorter.

Känner du någon som har bondsyren är det ju enkelt att gräva upp rotskott också men då tar det ju lite längre tid innan det blir nåt. Jag har gjort så med de lila och vita jag har men det är ju bara små pinnar nu, jag har dock ingen panik med att de ska växa upp. Kostnad = gratis biggrin.gif

KURT
Sedan stannar den nog inte vid 2 m utan den kommer nog att bli högre. Skall man ha den som helt friväxande och inte behöver ta hänsyn till hur hög den blir så fungerar det bra. Men de som vill hålla ner sig syrenhäck genom att klippa den får ju aldrig se den blomma!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon