Full version: Robinia
Åsa E
Nu när våren är här är det spännande att se vad som har överlevt vintern. Något som gjorde mig väldigt glad är att ett liten robinia har överlevt och börjar grönska igen. Anledningen att jag skriver detta är att jag har läst här på odla att det skulle vara svårt att få ett rotskott från robinia att ta sig när man har skilt det från moderplantan.

Jag kanske hade tur? Är ialla fall glad! biggrin.gif
Cilla
Grattis! Nej det var skicklighet helt klart. Jag har flyttat ca 10 st eller så och ingen klarade sig... tongue.gif
Åsa E
Ha ha! laugh.gif

Tack ska du ha, men jag hade nog mest tur ändå. Du kanske får mer tur om du gör som jag? Jag har ingen aning om det här är bra, men så här gjorde jag:
Jag grävde upp plantan tidigt på våren innan lövsprickningen. Sedan planterade jag den i sandblandad jord på en liten kulle i halvskugga av andra buskar. Jag bor i varmare klimat än du, det kanske spelar roll.

Hälsningar Åsa
smile.gif
Cilla
;-) Jag gjorde likadant, men de robinior jag hämtade stod i tunn skogsjord och var rotskott med långa utlöpare från moderplantorna. Jag fick inte med några finrötter alls nästan, men ändå måste jag ju försöka när jag ändå grävt upp de stackarna.

Får kontraktera dig nästa gång jag ska flytta en robinia, helt klart!
Ingo
Måste helt klart vara ett fall av stor skicklighet. biggrin.gif Jag försökte själv med ett rotskott efter en robinia vars stam sprack så att kronan dog...gick inte. sad.gif
Big Gardener
Att ta rotskott från Robinia är ingen omöjlighet, men betydligt svårare än att fröföröka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon