Full version: Buddleja
Ewa L
Jag har sökt runt på forumet men hittar inte något svar på min fråga. Jag minns att Buddlejan tillhör dem som kan klippas ner ganska hårt på våren. Men det antar jag är under förutsättning att den har frusit ner. Det har inte min. Strängt taget ingenting är dött utan den är väl i runda slängar 2 m efter sin första säsong. Nu till frågan:

Har det något egenvärde att klippa ner den ändå? Dvs blir den snyggare/blommar bättre??/förgrenar sig bättre???
Åsa, mälardalen zon 2
Efter vad jag fick lära mig av den läraren jag hade på Alnarp så fick man färre men större blommor om man inte klippte. Klippte man hårt fick man fler men mindre blommor så man kan ju testa ifall det stämmer = strunta och klippa något år och se om blommorna blir färre men större.
Ewa L
Tack Åsa, då kör jag oklippt i år. Skall bli lite kul att se hur hög den kan bli hos mig oxå.
kristerh
Det finns ju både små och storblommiga sorter wink.gif
jag brukar klippa ner mina, har även testat med att inte klippa ner dem och jag måste säga att de blommade sämre i oklippt version.
krister
Hannele
MIna har växt stora och fina,klipper bort bara det dödä - och det dräjer, innan man ser det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon