Sommartorparn
Jag har några krukade rosor som jag ännu inte vet var jag ska plantera. Under vintern hade jag dom nergrävda med kruka o allt. Kan jag ha dom kvar i krukan ett år till? Bör jag gödsla eller plantera om?

Vissa av dessa rosor köpte jag i krukan redan förra våren, när dom hade rea. Andra är rotskott som jag har fått och planterat i kruka förra våren. Dom är fortfarande mycket små, så jag tror inte det är risk att dom har för trångt, men dom köpta rosorna kanske borde komma ut i något större? Eftersom jag ännu på länge inte vet var jag ska ha dom, kanske jag ska låta dom vara krukrosor?

Ni som har rosor i krukor för jämnan, hur stora krukor behövs ungefär? Hur gör ni med dom på vintern? Kan dom stå ensamma i en sommarstuga utan vattning hela vintern?
KURT
Om man vill övervintra dem i kruka så är det ju utmärkt som du har gjort att gräva ner hela krukorna, då blir det jämn temperatur. Jag tror inte att temperaturen i en sommarstuga är speciellt stabil (om man inte har termostat, men då har man det oftast alltför varmt).
Sommartorparn
OK, nu grävde jag ju ner dom i sina små plastkrukor som dom var i sedan jag köpte dom. Antar att dom behöver större utrymme om man ska ha dom permanent i kruka. Är det praktiskt möjligt att gräva jättestora lerkrukor också? Eller rättare sagt, hur stora bör dom vara för permanent rosenodling och gräver man ner även dessa?
kerstin z5-6
i sådana fall passar det bättre att gräva ner rosen -jordslå -under vintern
Sommartorparn
Hinner dom då någonsin börja blomma, om man sliter upp dom ur krukan varje år? Ingen av dom rosor jag hade i kruka förra sommaren blommade, varken dom som var i sina små köpekrukor eller dom jag hade planterat om till större. Dom var i princip oförändrade hela säsongen.
kerstin z5-6
? Det beror nog mer på dej , när du i så fall gräver upp o börjar driva dem -o vilka rosor är det ?
Sommartorparn
När? dom jag planterade om, det var väl ungefär i maj, juni. Andra var kvar i sina köpekrukor sedan förra våren (reafynd). Men eftersom dom inte växte så verkade dom inte behöva större. Rotskotten jag planterade var väl också i maj juni. Dom hade jag i och för sig inte så stora förväntningar på, var glad att dom överlevde bara.

Vilka rosor? reafynden var några Therese Bugnet och några anonyma troligtvis pimpineller. En Little Gem också, och den fick faktiskt början till blomknoppar som sedemera torkade in. Dom fådda rotskotten var Blush Damask samt några som jag inte vet namnet på. Gammeldags buskrosor hur som helst.

Nu har jag grävt upp krukorna i alla fall. Dom som var nytagna rotskott i fjor får vara kvar i sina krukor en sommar till eftersom dom är så små, har lagt lite kögödsel ovanpå bara. Fjorårets reafynd har jag planterat om med ny jord i lite större krukor och har någon slags idé om att kunna ha dom så framöver också. Vet ej hur stor kruka som krävs för att dom ska kunna utvecklas normalt.
kerstin z5-6
De stod i alldeles för små krukor -säkert i torv eller näringsfattig jord-de växer inte alls då , än mindre blommar de
Therese går dåligt att krukodla så den tycker jag du ska gräva ner , pimpineller llikaså , rotskott på 15 cm som har rotsystem sätter jag ut i backen

Rosor i kruka ger jag ny jord varje vår -till dess jag inte klarar pga krukstorleken -då tar jag översta lagret ett par år -och i kruka ger jag blåkorn varje vecka , nävavis .. rosor är hungriga , smile.gif
Sommartorparn
[QUOTE=kerstin z5-6,07-05-2006, 11:02]-och i kruka ger jag blåkorn varje vecka , nävavis .. rosor är hungriga , smile.gif QUOTE]
Ojdå, det hade jag ingen tanke på. sad.gif Dom fick vara glada om dom fick vatten varje vecka. Billigaste köpejorden använde jag.

Nävavis säger du. Stora nävar? Gäller samma för ros(konst)gödsel? Knasigt nog står doseringen på dessa förpackningar alltid i gram och inte i deciliter. (Vem har med sig våg i trädgården!) Så jag brukar försiktigt hälla 1/2 dl vid varje buske......

Hur vet man vilka rosor som går att ha i kruka och hur stora bör i så fall dessa vara?
kerstin z5-6
jag har små nävar , men varje vecka , du kan även lösa upp pelletsgödsel i vatten .I kruka spolas jorden igenom så ofta så nästan ingen näring blir kvar
De rosor som lämpar sig för mer eller mindre permanet krukodling är i första hand terosor , och andra rabattrosor som inte blir så omfångsrika , ständigblommande för det är väl hela vitsen med krukodling , smt i kallare zoner och i krukor med 50 cm + i diameter Austin rosor
Rosjord eller U jord alt pås ko gödsel i krukorna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon