Full version: Bacopa/Million bells
Victoria
Hej,

Jag har hört någonstans (kanske här) att man kan ta ett skaft/gren från million bells, sätta dem i vatten, få dem att slå rot och sedan plantera och vips har man flera plantor från en. Stämmer detta? Hur lång tid tar en sådan process. Funderar på att göra detta för att slippa köpa typ 10 plantor (det är ju så dyrt sad.gif ) för att fylla ut i amplar etc. Tycker dessa blommor är så fantastikt vackra och tacksamma smile.gif

Samtidigt har jag funderat på att plantera ihop dem i amplar med vit bacopa (snöflinga) tycker en oxå är väldigt fin. Funkar de ihop? Kan jag göra någpn likanade "förökning" på bacopan? Annars hur?

Tacksam för tips smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Snöflingan heter numera Sutera cordata som vetenskapligt namn och den går också bra att föröka med sticklingar. Bara stoppa ner 7-8sticklingar(runt 7-8cm långa) i en 7cm kruka med bra såjord i, fukta jorden och sätta en plastpåse över med lite lufthål i, någon månad senare brukar det ha kommit ut rötter.


Även millionbells kan du föröka med sticklingar antingen i vatten eller direkt i jord, skulle tippa att det tar åtminstone runt någon månad innan det kommer rötter. I år kanske det är i senaste laget att börja driva upp dessa växtslag från sticklingar det lär ju dröja innan det blir några rejäla plantor av dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon