carren
Hejsan! Det här hör väl förmodligen till kategorin omöjliga frågor men jag har sett sådana frågor besvaras här inne förr, så jag testar! Jag bor i mellansverige, z3, och nu i helgen har jag sett någon sorts prydnadskörsbär som blommar hej vilt i ogenerat rosa. Det är en buske, drygt 2 m hög och nästan lika vid och blommorna är som sagt rejält rosa. Eftersom jag sett den här busken i kommunens planteringar i rondeller och utmed vägar så antar jag att det är en tuffing som inte behöver daltas med. Precis något sådant som jag skulle behöva hemma hos mig! tongue.gif

Någon som kan kasta ur sig något tänkbart alternativ på så här lösa beskrivningar? Vad kan man tänkas välja för prydnadskörsbär till en kommunal plantering där skötseln är minimal?
Åsa, mälardalen zon 2
Rosenmandel (Prunus triloba) gissar jag, det är en buske, fast den finns även ympad på stam.

http://images.google.se/images?hl=sv&q=Pru...B6k&sa=N&tab=wi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon