Full version: tomaterna växer inte
kristina_tj
Hej! Sådde mina tomater i slutet av mars. Sedan några veckor tillbaka har de stannat i växten eller växer åtminstone väldigt sakta. Planterade om dem i lite större krukor för ett par veckor sedan, och då började de väl växa mer, men fortfarande väldigt långsamt. Tänkte ha dem i hinkar eller liknande på balkongen i somma. Är det normalt att de växer så här långsamt? Vad kan jag annars göra för att de ska växa fortare? Vill ju gärna att de ska hinna få några tomater i sommar. Förra året sådde jag tyvärr för sent.

MVH /Kristina
KURT
De vill ha det varmt och soligt, vart har du dem? Vad är de planterade i för jord?
kristina_tj
Jag har dem inne än så länge, några i fönster med morgonsol och några med eftermiddagssol (bättre fönster än så har jag inte). De är planterade i vanlig blomjord. Kan de komma ut på balkongen nu på dagarna kanske när det är så varmt? Där är det sol längre. Eller blir det "för mycket" för dem?
Gurkan
Du måste välja dem gradvis vid solen annars bränner de sina blad. Ställ dem i halvskugga i början, första veckan, och ta in dem på nätterna.

Hur stor är plantorna ? Hur stora är krukorna ?

Vattna med lite krukväxtnäring.
kristina_tj
Hej och tack för svaren! Javisst, ska vänja dem vid utelivet, men ni tror de mår bra, rent växtmässigt, av att komma ut? Det jag är orolig för är att de växer så långsamt. Hur lång tid efter omplantering kan man börja med krukväxtnäring? Den näring jag har hemma är Blomstra.

Plantorna är ca 1 dm höga, och krukorna av lite varierande storlekar (tog vad jag hade), kommer som sagt att ha dem i hinkar el. likn. när de blir större.
Gurkan
Hmmm ... verkar konstigt att de växer så sakta, tomater brukar ju växa snabbt när dom väl etablerat sig och får lite större kruka. Även om de får dåligt med ljus brukar de växa snabbt på höjden men bli långa och spinkiga.

Är dom så små kan du nog vänta med att ge dem extra näring. Passa på att börja vänja dem vid utelivet nu är det är så varmt och skönt.

EDIT : Om man vattnar för mycket, vilket är lätt med små plator, kan man kväva rötterna och det hämmar tillväxten. Försök hålla lite lagom fuktigt.
kristina_tj
Nej, spinkiga är de inte, de är snarare rätt kraftiga i stammen och har rätt stora blad, men som sagt är de inte så värst höga.

Ok, då får de successivt börja vara ute, och jag ska inte vattna för mkt, och så hålla tummarna för att det blir tomater i år smile.gif När ska man plantera om dem i den slutgiltiga krukan?
surren
en fråga emellan bara så slipper jag göra en ny tråd, räcker det med antingen guldvatten eller nässelvatten eller ko-skit eller vad man kan ta för att gödsla? eller måste man ha massa olika?
fandolin
Brunnen hästgödsel kör jag med och det gillar de. Blandar inte med annat.
rosita
CITAT (kristina_tj @ 09-05-2006, 13:40)
Nej, spinkiga är de inte, de är snarare rätt kraftiga i stammen och har rätt stora blad, men som sagt är de inte så värst höga.

Ok, då får de successivt börja vara ute, och jag ska inte vattna för mkt, och så hålla tummarna för att det blir tomater i år smile.gif När ska man plantera om dem i den slutgiltiga krukan?

Om plantorna är kraftiga, men korta, kan det kanske bero på att de skaffat större rotsystem. Jag köpte 3 tomatplantor i lördags och de var kraftiga och fina, men bara ca 10 - 15 cm höga. Jag planterade dem direkt i marken i kogödsel blandat med plantjord och det verkar ha gått bra. Jag hade nog planterat dem i sina slutgiltiga krukor direkt. rolleyes.gif
kristina_tj
Nu har tomaterna satt igång att växa rätt rejält. Har haft dem ute på dagarna när det var varmt, men inne nu när det blivit kallare.

Vid vilken temperatur kan de stå ute? Som det är nu har det ju varit 1-2 grader på natten här i Uppsala. Kommer ihåg från förra året att en stor köptetomatplanta blev jättelessen och hängig när jag hade glömt den ute på natten, fast det var i slutet av maj och varmare än nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon