Full version: Finnskogens druva?
mats_s
Hej! Jag har hört talas om ett gammalt svart vinbär som ska heta
Finnskogens druva, är det någon här som kanske vet var man kan
få tag i den?

Tacksam för tips, gärna över email!

Efter den 15/5 försvinner jag själv in i Finnskogarna, och kommer
inte att ha någon nätkontakt (förutom email) ett par månader.

/Mats
ms@artpour.se
Hannele
Hinnomäki... är krusbär.

Jag tror det bara är ett skämtsamt namn... men ska försöka kolla i gamla böcker.
mats_s
Hej Hannele!

Det vore jättebussigt om du har möjlighet att kolla dina böcker.

Jag fick tipset om "Finnskogens druva" av en bekant som lät mycket
säker på sin sak. Det skulle vara en gammal Värmländsk sort, med
ursprung i Finland.

/Mats
nilla
Finnskogens druva - hittade en referens till den här: http://www.tordata.se/vadig/svenska/rikkenberg.htm

Björnson var odlingsguru i Likenäs och om jag minns rätt är det hans ättlingar som driver plantskolan i Dalby. Kolla med dom, dom har säkert nåt bra tips om var du kan hitta den.

Gunilla
mats_s
Tack för tipset Gunilla!

Vi håller till strax ovanför Munkfors, och till Likenäs är det
inte långt (antar att Dalby ligger i närheten).

/Mats
nilla
Ja, det är inte så långt dit från Likenäs. Hittar du inget spår där så skriv igen, jag kan luska med min pappa. Jag tror att det är just dom vinbären dom hade när dom bodde i trakterna. Stora, fulla med smak men ganska små buskar ( fast det kanske berodde på andra saker). Tror jag ska försöka få tag på en planta själv när jag tänker efter!

Gunilla
mats_s
Gunilla, får du något napp vore det jättebussigt om du hade mig i åtanke!

/Mats
lazersnus
Hittade ni några?

För det gjorde jag här på min fars tomt i Munkfors, han bodde granne med Björnsson i början på 60-talet och buskarna här har vi fått av farfar en gång i tiden. Risken är överhängande att det är just sådana buskar som växer här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon