Linsa
Hej! Linsa heter jag och bor i skåne, jag tar en chansning och frågar här om en sak,har ingen annan direkt att fråga så jag letade & hittade forumet Jag har som total nybörjare börjat fylla min inglasade balkong med plantor,glad i hågen har jag inhandlat en hel del för ganska mycket pengar,men det kan det ju vara värt nu när man fått ett nytt intressant intresse.Problemet är nu att jag till min fasa upptäckt små gröna genomskinliga löss på flera av plantorna,bla paprikan,chilin,tomaten,dragonen,salvian osv osv.. Jag är jätteledsen och är så rädd att jag inte ska klara det,tänk om jag inte kan få bukt med det?! Så jag ber om råd ! snälla berätta vad du skulle ha gjort om det hänt med dina plantor?, har du råkat ut för det någongång? Vad kan jag behandla de små krypen med? Kan jag använda något gift och isåfall hur länge måste jag då vänta innan jag kan äta av ex kryddorna?

Vore så Tacksam för snabbt svar eftersom jag har smått panik!!Mvh Linsa
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar använda fingrarna när jag bekämpar löss på ätligt är man ihärdig och klämmer varje dag brukar man lyckas ganska bra med den metoden.

Alt. kan man ju testa med vanlig gul eller grön såpa 0,5dl till 1 liter vatten som man duschar HELA växten med (ej i gassande solsken). Upprepa behandlingen med några dagars mellanrum. Det är väl det mest giftfria alternativet men man behöver nog skölja kryddorna innan det kanske smakar såpa annars.
Bessie
Håller med om att såpvatten och fingrarna är bra lösningar. Om dina växter går att flytta till badrummet kan du ta in dom dit och duscha dem med ganska kraftigt tryck, rätt svalt vatten, och kom ihåg att se till undersidorna också. Har också hört att vitlöksavkok (avsvalnat) ska vara bra.

Det går att fixa med lite seghet, var inte orolig och ge inte upp i första taget. Jag fick bladlöss på mina chiliplantor under påsksemestern (fast f-n vet var dom kom från, jag kastar illvilliga blickar på balkonglådan där det bodde kålväxter förra året) och har hållit på och sprayat och klämt i ett par veckors tid. Vågar inte säga att jag har besegrat dom än av rädsla för att utmana ödet.
Linsa
nja,jag har dom i badkaret just nu men måste flytta ut dom idag..Nu har jag sprayat såpavatten flera gånger och kan inte se att det finns fler kvar,men nu när jag flyttar ut dom i inglasningen igen - kommer dom inte att komma till baka då?? jag menar ska man behöva hålla på såhär hela sommaren kommer man ju inte hinna njuta någonting !!?? wub.gif
Eftersom såpan inte verkar som förebyggande(för det gör det väl inte?)
Åsa, mälardalen zon 2
Nej såpan verkar inte förebyggande + lössen idkar jungfrufödsel så det räcker med att du missar en enda lus för att de ska bli flera + det finns bevingade individer som kan flyga.

Det enda medlet som verkar förebyggande är provadokapslarna där giftet sugs upp av plantan och gör växten giftig i ca 6 veckor men de är inte godkända att använda på saker man ska äta, och vitsen med att odla själv är ju att man kan se till att det är giftfritt.

Håller man på och inspekterar regelbundet i samband när man skördar eller doftar och klämmer de första lössen man hittar så brukar angreppen hållas nere.
Linsa
jo,det har du nog rätt i Åsa.att man vill odla giftfria "grödor" men i min lilla balkongodling där jag har uppemot 40 grader är jag mer angelägen att få bukt med skadedjuren än att få odla giftfritt..Sorjligt men sant.

Då betyder det alltså att provadopinnarna är verksamma i ca 6 veckor och likaså att kryddorna är giftiga för mig lika länge?? Om katterna skulle få för sig att ta ett bett då? hm.. blink.gif
Ingrid på Västkusten
Provado har karensdagar, mkt av det som odlas för konsumption ute i stora Europa är behandlar men efter ca tre veckor efetr en provadobehandling elelr Confidor som det heter ute så är det ätligt igen.

Provado är inget annat är en vädligt utvecklad och riktad form av nikotin utan alla dumheter man fårom man gör eget nikortinvatten. Confidor är dessutom så riktat att det går utmärkt att använda predatorer samtidigt med Confidor. Aktiva ingredienser i Confidor är samma som i Provado.

Annars är Pyrex helt enkelt utmärkt till bladlöss. Det är obehagligt att spruta i slutna utrymmen då man kan bli lite illamående men den pyrex som finns i handeln i Sverige är så snäll och kan sköljas bort d v s en regnskur vips så är det borta. Klingar av väldans snabbt gör det också om ingen regnskur kommer :-))

Det är värre pyrethriner (syntetiska) som också används av dem som odlar grönsaker i Europa.

Så mycekt tid att kvasa bladlöss 100 % med fingrarna har jag inte ens om jag vore heltidspensionär!

Hälsar Ingrid
Linsa
biggrin.gif Stot tack Ingrid!! d du är en klippa!
catlady
Du kan faktiskt ta hand om det på ett biologiskt/ekologiskt sätt genom att beställa "rovdjur" som äter löss. Det fungerar utmärkt på avstängda ställen som inglasade balkonger. Steklar och nyckelpigelarver äter t.ex. bladlöss och lämnar växten ifred. När de gjort sitt så öppna fönstret så de kan flyga iväg! smile.gif
ullislerum
CITAT (catlady @ 22-05-2006, 15:06)
Du kan faktiskt ta hand om det på ett biologiskt/ekologiskt sätt genom att beställa "rovdjur" som äter löss. Det fungerar utmärkt på avstängda ställen som inglasade balkonger. Steklar och nyckelpigelarver äter t.ex. bladlöss och lämnar växten ifred. När de gjort sitt så öppna fönstret så de kan flyga iväg! smile.gif

vaddå beställa? Går det att köpa nyckelpigor?
Åsa, mälardalen zon 2
Just vanliga nyckelpigor är en av de rovdjur som INTE går att beställa. Men man kan beställa en del andra rovdjur, många av dem kräver dock jämn och varm temperatur + hög luftfuktighet för att trivas och äta/lägga ägg.

Man kan ta kontakt med Econova Predator ifall man vill testa rovdjur, de är inriktade på yrkesodlare främst men vissa saker brukar de kunna sälja i mindre mängd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon