Full version: Växter i uterummet
Jennica Andersson
Vi har ett uterum som är öppet ut mot trädgården i en sida, har stora fönster i en sida och som har husvägg i två sidor. I taket har vi fönster men de är gamla och "mjölkiga", dvs de släpper inte in så värst mycket ljus.

Det är således lite mörkt i uterummet. Det ligger så att det får morgonsol men inte mer sol sedan under dagen.

Vad för växter kan jag odla i krukor (stora som små) i detta uterum? Har fått tips om bambu, men vad finns det mer?

Kanske funkia?
Maggan H
Lyfter fram tråden för jag behöver också inspiration till uterummet, som ligger mot norr. Kan blommande växter trivas utan sol? unsure.gif
Blomstersmurfen
Kentia-palmer borde trivas utmärkt, om de får lite värme på vintern också. Mönjeliljor också.
Jennica Andersson
Tack för svar! Ska kolla upp dessa.

Det verkar inte finnas så stort intresse för växter som vill ha mycket skugga i ett ute-rum.

Hur går det för dig Margareta? Har du fått något bra tips någon annanstans?

Själv har jag kollat upp bambu, buxbom och funkia. Dessa ska funka!
Ingrid på Västkusten
Det finns faktiskt hur mkt som helst! orkideer vill ha ljust men inte full sol så jag hade definitivt provat Phalaenopsisar, sedan olika St Paulior. Tänk på att mkt som är djungelväxter vill ha silat ljus så det finns emr å prova där. ormbunkar finns det också en hel del, finns en hel del spännande bladväxter som också kan tänkas fungera. Skulle tro att vissa bromeliader skulle fungera de med.

Hälsar Ingrid
Maggan H
CITAT (Jennica Andersson @ 15-05-2006, 10:48)
Tack för svar! Ska kolla upp dessa.

Det verkar inte finnas så stort intresse för växter som vill ha mycket skugga i ett ute-rum.

Hur går det för dig Margareta? Har du fått något bra tips någon annanstans?

Själv har jag kollat upp bambu, buxbom och funkia. Dessa ska funka!

Nej, inga fler tips tyvärr. Kom dock på att jag har haft en stor ormbunke där som trivdes förträffligt för en del år sen. Det får nog bli icke blommande växter. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon