Full version: Avenbok
Eleanor
Jag har beställt avenboksplantor till en häck på ca 50 m. Har just fått hem den och är lite fundersam. Plantorna är ca 1 m höga. Jag har läst att avenbok INTE ska toppas förrän den nått önskad höjd & att varje planta ska bindas upp vid en pinne för att bli vacker. Plantskolan påstår nu att avenbok ska kapas vid 20 cm vid plantering & behöver inte alls bindas upp.... Vad ska man tro???? Ringde ytterligare en plantskola & får samma svar, "den behöver inget stöd den ska ju klippas ner hårt för att bli fin".... Kan någon ge mig svar? Skulle behöva plantera snarast.
Åsa, mälardalen zon 2
Undrar vilken utbildning plantskolans personal har det låter som om de har fått öva in ett standarsvar angående häckväxter, avenbok ska dock inte alls klippas ner vid planteringen. Avenbok blir ofta finast om man har en rak genomgående stam och då ska man inte toppa plantorna. Klipper man ner plantorna får man flera stammar vilket också kan fungera men det blir ju inte riktigt samma sak som en välklippt avenbokshäck med genomgående stam. Det enda man kan klippa på en ung avenbokshäck som ska ha genomgående stam är sidorna så att man får en bra förgrening. Avenbok beskärs gärna under JAS (juli-september)

Såhär brukar en lite yngre avenbokshäck se ut när den inte är grön:
Eleanor
Ja, man kan verkligen undra var all okunnig personal kommer ifrån. Jag hade tänkt göra som din bild visar & nu är jag helt övertygad! TACK Åsa!
Ann i Göteborg
Åsas bild beskriver väl hur vår häck såg ut för ca 3 år sedan.

Hur plantskolans personal kunde svara så är helt obegripligt. mad.gif sad.gif

Det är ju
den enda raka stammen som är så vacker när avenboken är avlövad!
Järfälla
Jag planterade avenbok i höstas. men jag har inte bundit upp den ännu. MÅNGA har inte tillstymmelse till kvist som kan bli genomgående stam, utan alla grenar spretar utåt. Hur gör man då? Bara böjer upp en av grenarna, dvs tvingar den i rätt riktning. Kommer det att funka??

(Beställt från Hortogreen. Planterades i höstas. Ser helt döda ut, men några har lite lite lite grönt - så jag håller tummarna. Är det någon annan som köpt från dem och misstänker att några var döda redan innan leverans? Jag har alltid varit nöjd med dem förut, men nu är jag tveksam. Svårt att reklammera också skulle jag tro. Har mejlat dem, de säger att ingen annan har drabbats...)
Ann i Göteborg
Ja, böj försiktigt upp en av de övre och kraftigaste grenarna tätt intill en bambukäpp. Grenarna växer ganska mycket i tjocklek på en säsong så kolla dem åtminstone en gång på sommaren så att inte uppbindningssnöret (eller vad du väljer för material) är på väg att växa in i stammen.

Åsa vet nog vilket material på bindsnöre som är att rekommendera. Jag valde plastbelagd ståltråd (vet ej produktnamn), men det är inget jag rekommenderar rakt av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon