Full version: Mina fikon faller!
Lavendela
Mina präktiga fikonkart har börjat falla! De är nästan lika stora som färdiga fikon men börjar falla nu. Visserligen kommer det nya 'knoppar' men är det inte synd på de som faller?
Jag har aldrig riktigt förstått det där med fikonens två skördar...
Förra sensommaren fick jag trettio sagolika fikon från mina träd på balkongen. Hade girigt hoppats få lite nu på försommarenockså, var jag överdrivet optimistisk då?

Ha skönt i solen!
Ulrika
JOLE
Mina fikon faller också, jag har ca 10 olika fikonsorter och de flesta ger inte så bra förstaskörd. Ibland faller alla utom ett av de tidiga fikonen och hos andra sorter faller alla. Någon enstaka sort ger hyffsad skörd på fjolårsveden.
Det finns olika orsaker till varför fikonen faller. Fikon av "SanPedrotyp" ger en tidig skörd utan pollinering men kräver ofta pollinering för den andra skörden. Om fikon som kräver pollinering förblir opollinerade faller de av när de vuxit sig ungefär halvstora.

Om du märker att din första skörd utvecklas dåligt är det bättre att ta bort karten på ett tidit stadium så utvecklas nästa skörd snabbare och bättre.

Hoppas att ditt fikon snart bildar nya goda ffrukter på årsskotten.
Lavendela
Tack snälla du för ditt svar! Ja det kanske är bäst att ta bort de som redan är fem cm men lite bleka så att nästa omgång får bättre chanser, ävenom det smärtar... *ler*
Vad mycket fikon du har! Härligt!
På GardenWeb finns det en diskussionsgrupp med fikonentusiaster som är rätt kul att följa.

Önskar dig god skörd!
Ulrika
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon