Dzad



Är detta små askplantor eller är det något annat?
Är inte från samma plats, så kan vara så att den ena är medan den andra inte är det.
Piccante
De är inte ask för de har sammansatta blad. Dessa plantor ser ut att ha fria blad. hur ser de ut på undesidan? Är de finludna på bladundersidan så skulle det kunna vara sälg.
Cilla
Jag gissar på sälg.
wolkenkrabber
Jag skulle gissa på Hägg... dels barkens färg, bladen och (blad höljet) men ser restar av på ena bilden
Anders zon 1
Gissar också på hägg på den övre bilden. Plantorna på den undre bilden är jag osäker på men jag tror inte att det är hägg eller sälg.
Powerowic
förmodligen hägg möjligen äpple eller päron tycker att den högra i andra bilden ser ut som ett frösått päron
Dzad
Ja förstås... uh.
Har inte sett speciellt många askar innan jag flyttade neråt i landet... förstås har de sammansatta blad.

Hittade förresten under ett träd somjag trodde var ask... men kan hända det inte är det.
Hannele
Jag fick vänta 5 år i vår nya trädgård, innan "slyn" blommade - det var söta plommon! smile.gif
Over10 år väntade jag på körsbärsplommonens första blomning.
En trädgårdsägare få ha lite tålamod - och inte rensa bort allt okänt.
Powerowic
blev lite sugen når jag såg plantorna har grävt upp ca 10 frösådder redan och det finns mer finns en hel del småplantor under äppleträden och några enstaka under päron trädet
Powerowic
körsbärsträden förökar sig också flitigt klippte inte gräset under en 2-veckors period förra året och det kom säkert upp 20 äpple- 10 päron och ett 50-tal körsbärs plantor, synd att man inte kan spara allt som kommer upp
Ingo
Ja, jag ska då inte uttala mig om sälg vs hägg...

När vi flyttade till vårt hus förra sommaren retade jag mig på den skräpiga sälgen som förre ägaren låtit växa intill entregången. Den hade varit stor men sågats ner och fått växa upp fritt igen till en spretig buske.

Men nu är sälgen full med klasar av häggblomknoppar...konstigt vad? blink.gif
Dzad
Here we go again.



Denna gång parbladiga i alla fall.
Den suddiga bilden till vänster ser askig ut tycker jag... Den till höger är knappast ask, men liknar lite kanske... Vad är det?


Vet nån förresten när på våren det är meningen att askfrön ska gro?
Lönnfrön gror ju så det finns smålönnar lite överallt, men t.o.m. brevid askträd är det jättesvårt o hitta små askar... förstås har de lite knepiga frön som inte gror första året, men gror de bra ens andra året?
Ek verkar ha lite samma problem med groningen, men de gror väl snarast inte p.g.a. att de förmultnar under vintern.
Powerowic
båda är ask, tycker själv att det kommer upp askplantor lite varstans men det kan bero på att hos askarna fins både träd med hanblommor honblommor och han och hon blommor i olika kombinatoner , det finns alltså hanträd, honträd tvåkönade träd, och träd med alla tre blommorna, ek är väl beroende av djur men jag satte ett ekollon för några år sedan och det kom upp året efter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon