emmapemma
Äntligen har jag fått rumpan ur vagnen och köpt en magnolia. Det blev en Leonard Messel, som jag inhandlade på Zetas i helgen. De hade jättefina exemplar, dessutom såg jag deras magnolior i utställningsträdgården, det var första gången jag såg leonard messel blomma. Kunde liksom inte låta bli...

Nu ska den ner i backen, och gropen blir ganska stor, ca 1 m i diameter, och där vill jag helst inte ha bar jord. Antingen täcker jag med bark, eller gör jag det fint med marktäckning, men jag kan bara inte komma på vilken marktäckning som skulle vara fin under en magnolia. Jag har funderat på backtimjan, med en underplantering av vårblommor (typ vita narcisser eller något sånt), men jag skulle gärna vilja ha tips om annat (för man fastnar lätt i samma tankebanor när man försöker komma på något själv).

Exemplaret jag köpte var ett ca 1 meter högt buskexemplar, som har beskurits för att förgrena sig. Jag skulle helst vilja få en hög buske eller allra helst ett litet träd. Ska jag låta bli att beskära i fortsättningen då, eller ska jag beskära till en buske ändå, eftersom jag köpte ett sådant exemplar?

MVH Emma
Hannele
CITAT (emmapemma @ 15-05-2006, 08:26)
Ska jag låta bli att beskära i fortsättningen då, eller ska jag beskära till en buske ändå,
eftersom jag köpte ett sådant exemplar?

Magnolia ska du inte beskära alls, bara avlägsna eventuella döda grenar.
Timjan eller vintergrön mossflox är väl bra marktäckare, med passande blomfärg.
emmapemma
Hannele, det var något vi tyckte var konstigt när jag stod och valde planta. Jag har hört att man inte ska beskära magnolia, och när vi stod där och kollade så hittade vi fler och fler beskärningspunkter.

Men då ska jag hålla tassarna borta, lika bra det. För jag är inte duktig på beskärning, inte alls.

Mossflox, ska kolla upp vad det är för något. Tack för tipset!

/Emma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon