carita
vill ha lite förslag på klätterväxter som skulle passa på en "pilkoja" fast den är gjord av armeringsjärn, har redan köpt några plantor med murgröna men vill ha lite mer eftersom den annars inte kommer att bli täckt på ett par år.

Platsen är på en liten skogsplätt som vi har sparat där det växer tall, gran och blåbär så marken där är antaligen lite sur...bor i zon 3
carita
och inte är för mycket jobb med (skickar en massa rotskott), hade först funderat på en taggfri björnbär men orkar inte gräva så djupt som behövs för att sätta dit en rotspärr, stöter hela tiden på en massa sten!!
Cilla
Rosenböna fick jag upp i min armeringskupol 6 meter höga. De har fint bladverk och blommar i rött, och på hösten kommer 2 dm långa ärtskidor som sitter kvar hela vintern. De är ettåriga men kan alltså växa 6 meter på en säsong. ur ärtorna får man nya frön.

Olika alpklematisar klättrar också bra. Jag fick upp dem 2,5 meter på ett år, och i år ser de ut att blomma och förgrena sig väl.

Klätterrosor är ju inte heller fel.
är det skuggigt är pipanka en trevlig växt som slingrar av sig själv. Tar några år att få upp dem bara, men sedan kan de lätt bli 6 meter höga.
carita
har en påse med rosenbönor (hade tänkt det)...men läste när jag kom hem att fröna är litet giftiga (framkallar magsjuka) har en 1½ och 3½ åring som jag inte vill ska ha magsjukan...så fröpåsen får stå ett par år eller är fröna så "farliga"?
violina
Kalebass eller pumpa eller Slingerkrasse.
Whiskuchi
CITAT (carita @ 15-05-2006, 21:12)
har en påse med rosenbönor (hade tänkt det)...men läste när jag kom hem att fröna är litet giftiga (framkallar magsjuka) har en 1½ och 3½ åring som jag inte vill ska ha magsjukan...så fröpåsen får stå ett par år eller är fröna så "farliga"?

Plocka av bönskidorna så är det problemet ur världen rolleyes.gif
Och plockas de innan bönorna hinner svälla upp, är de tydligen väldigt goda att koka och äta (har inte provat själv än, men ska så rosenböna i år) smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon