Trissa
Jag skulle vilja plantera buskar längs med lagårdsväggarna, men vet inte riktigt vilken sort jag ska välja? Det är västerläge, och ganska skyddat. Behöver inte vara några som blir jättestora, eftersom det finns fönster, 1,5 meter räcker gott. Bonus är något som blommar, är härdigt och vintergrönt, men egentligen skulle jag bara vilja ha NÅGOT. smile.gif
Cilla
Där behöver du inrikta dig på torktåliga, värmeälskande buskar. Något vintergrönt som tål den torka som blir intill ladugårdsväggar kommer jag inte på.

Däremot många av vildrosorna (Rosa canina, R dumalis, etc) och flera av pimpinellerna, t ex Rosa Pimpinellifolia Plena, dvs Finlands vita ros.

Slån, prunus spinosa blommar vackert på bar kvist om våren och tål också torka väl.

Slår du med namnen på google och bilder får du upp mängder.
KURT
Bärbuskar blommar visserligen knappast med fina blommor, men kan ju bli vackra med bär på. Man kan både ha friväxande eller splajerade bärbuskar, vinbär, björnbär eller krusbär kan alla splajeras .
lyckero
Buddleja - fjärilsbuske tål torka bra, ölandstok är ju också ett ganska säkert kort. Tyvärr är ju ingen av dem vintergrön...
Lyckero
Trissa
Är det försent att göra ett nytt försök med buskplanteringen nu? Det försöket jag gjorde i somras sammanföll nämligen med Den Stora Torkan.... Efter 3 veckor tröttnade jag på att vattna, varpå allt tvärdog naturligtvis. sad.gif
Näcken
Var bor du? Här i skåne är inga problem länge än.

Är det en röd lagård eller?

Har du ingen bild så är det lite lättare och hur läget i övrigt är?
kerstin z5-6
Rosor , mot faluröd ladugårdsvägg är jättevacket smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon