helelena
Hej!

Har för mig att jag läst någonstans att man kan lägga ett lager väv ovanpå lecakulor i botten på blomlådan så att jorden inte "ramlar ner" och fyller ut bland kulorna. Jag antar att det är för att kunna spara leca-lagret även om man byter jord?, eller så var det för att skapa en vattenreservoar?

Är det någon som förstår vad jag yrar om ? smile.gif Är det en bra metod? Vad använder ni för barriärmaterial? Jag har en del gamla lakan - funkar det?

/Helena
Hellan
Hej! Jag (balkong-och alltså krukodlare) brukar lägga ett lager leca ibotten, men även blanda lite i jorden för att luckra upp den lite. Jag tycker väldigt mycket om att odla kryddväxter och väldränerade krukor gör att man lyckas mycket bättre tycker jag. Mvh Helena
Hellan
Hej igen..... jo , jag läste någonstans att man kan lägga lecakulorna i nylonstrumpor för att lätt kunna tvätta av o återanvända.Har dock ej provat själv...
Ella
Intressant diskussion!:rolleyes:

jag lägger ett lager voille(supertunnt glansigt tyg), ja den är kasserad till annat. Göra påsar är nog inte intressant för min del jag behöver leca kulorna till min hopplösa lerjord.

Ibland så har jag funderat på om jag skulle kunna använda den där voillen som täckväv. Den är ju dessutom vacker, som ett vatten skimmer! wub.gif
evarina
Jag använder markväv som jag köpt på en bygghandel. Fungerar jättebra. Den kostar ca 20 kr metern och är minst 2 meter bred.
Jag hade balkonglådor utan dräneringshål förra året (fy mig, men det var min mammas så jag vågade inte slå hål på dem) och det fungerade bra med ett ganska tjockt lager lecakulor på botten. Fungerade både som dränering, vattenreservoar och så kunde man lätt spara lecakulorna.
/Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon